Tématické okruhy k testu ze zákonů ETIKA
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
- zákony a jejich novely zpracovávají jednotlivá ministerstva dle své kompetence jako vládní návrhy
(může podat poslanec, senátor, nebo hejtman a zastupitelstvo kraje)
- musí projít legislativní cestou (menší rozdíly jsou mezi vládními návrhy zákona a návrhy od ostatních
subjektů) -> k přijetí zákona je potřeba souhlas nadpoloviční většiny přítomných poslanců v Poslanecké
Sněmovně (PS) a totéž v senátu, přítomných musí být min. 1/3 celkového počtu
- pokud senát novelu zamítne nebo vrátí se změnami do PS, PS rozhodne, bude-li se zabývat senátní
úpravou, nebo hlasovat o svém původním návrhu
- pro schválení je pak potřeba nadpoloviční většina všech poslanců, nejen přítomných
- i prezident může návrh zákona s odůvodněním vrátit do PS (PS pak hlasuje o přijetí návrhu zákona
za shodných podmínek, jako v případě vrácení návrhu ze senátu)
PŘEDPISY EU - ZÁKLADNÍ ROZLIŠENÍ (STR. 9)
Evropská směrnice - není přímo uplatnitelná v právním řádu ČR, ale je povinností ČR
ji do legislativy ČR do určitého stanoveného data implementovat (začlenit).
Nařízení EU - jsou přímo uplatnitelné od doby jejich platnosti i v případě, že nebyla legislativa ČR
v souladu s tímto nařízením upravena. Jsou nadřazené legislativě ČR.
PLATNOST A NADŘAZENOST JEDNOTLIVÝCH TYPŮ LEGISLATIVY (STR. 7-8)
1. Ústava a ústavní zákony
- nejdůležitějším legislativním počinem - žádný ze zákonů, vyhlášek a jakýchkoli dalších národních předpisů nesmí být v rozporu s ústavou
nebo dalšími ústavními zákony
- ústava byla vyhlášena ústavním zákonem č. 1/1992 Sb.
- listina základních práv a svobod (součástí ústavního pořádku) byla vyhlášena
Usnesením předsednictva České národní rady č. 2/1992 Sb.
- ústavních zákonů je cca 31 (řeší např. státní hranice, bezpečnost ČR (ústavní zákon
č. 110/1998 Sb.))
- pro změnu ústavy nebo ústavních zákonů je potřeba souhlasu 3/5 většiny ze všech poslanců PS,
bez ohledu na jejich nepřítomnost, a 3/5 většiny přítomných senátorů, prezident nemá pravomoc
zamítnout změnu ústavního zákona