Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




EKOLOGI - základní text

PDF
Stáhnout kompletní materiál zdarma (7.09 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.

všežravců  znamená  poměrně  malou  pravděpodobnost 

kompartmentalizace potravních sítí, která bude zřejmě ve skutečnosti vzácným jevem.  

Dalším významným 

závěrem  ze studia potravních sítí bylo odhalení  klíčového  vlivu 

vrcholových  predátorů  na  strukturu  společenstev.  PAINE  uveřejnil  v r.  1966 výsledky 

experimentálních studií na západním pobřeží USA, kde studoval dynamiku predátorů některých 

druhů hvězdic a jejich kořistí (měkkýšů). Po umělém odstranění hvězdic se jeden druh měkkýše 
(slávky) 

velmi rychle rozšířil a vytlačil ostatní organizmy z experimentální plochy, což podstatně 

snížilo diverzitu a komplexitu potravních sítí 

daného  stanoviště.  Predátoři  a  herbivoři  totiž 

ovlivňují  kompetitivní  vztahy  mezi  druhy  nižších  trofických  úrovní  a  tím  řídí  strukturu 

společenstva.  Takové  druhy,  které  toto  provádějí,  jsou nazývány 

klíčovými  predátory 

(keystone predators), protože po jejich odstranění se společenstvo podstatně proměňuje.  

V

ýznamnými  rysy  struktury  společenstva  jsou  nepřímé  interakce.Jestliže interakce 

některého druhu s jiným zahrnuje přímý fyzický kontakt (jako 
je tomu v 

případě  predace,  herbivorie  nebo  parazitizmu) 

nebo když jeden druh 

ovlivňuje  druhý  záporně  či  mu  nějak 

prospívá 

(třeba  ochranou),  tak  této  interakci  říkáme 

přímá 

interakce

.  Jestliže  ovšem  jeden  druh  ovlivňuje  druhý 

pr

ostřednictvím  své  interakce  s třetím  druhem,  který  se 

nazývá 

prostředník  (intermediary species), potom je tato 

interakce nazývána 

nepřímá interakce. Můžeme rozlišit pět 

jednoduchých typů nepřímých vlivů, z nichž  některé jsme již 
probírali (obr. 27-22). Za 

Témata, do kterých materiál patří