vypisky-ke-zkousce-prednasky sadovnictví
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
PERSPEKTIVA
= zdánlivé vidění ⇒ne takové jaké ve skutečnosti je, ale jaké se nám zdá být
3 principy:
1) Linie - horizontální linie vytvářejí zdání sbíhavosti
2) Velikost - bližší prvky se zdají být >, vzdálenější <
3) Barevnost - vzdálenější ztrácí barvu, je v oparu šedomodrém
⇒využití při úpravě prostoru
je to záležitost velkých prostorů ⇒ne na zahrádce
HARMONIE A KONTRAST
- 2 samostatné principy, ale často se užívají vedle sebe
1) Harmonie – opakování podobných prvků s malou změnou
- nesmí narušovat vlastnosti prvků
-je člověku příjemná–měla by být přirozená
- dává klid a jistotu
X následnost – je též opakování, kdy se ale mění 1 předmět ve směru X harmonie – opakování bez směru
2) Kontrast – náhlá odchylka od celkového uspořádání obrazu
- musí na to být 2 odlišné prvky ⇒ vyniknou vždy oba
- rozdíly tvarů, barev, zvuků,…
důležitá - míra kontrastu – do určité míry příjemný pocit, do určité míry nepříjemný
př. nová scéna ND a ND – jednalo se buď o souladu nebo kontrastu, bylo rozhodnuto o kontrastu, výsledek – přehnané ⇒prvek, který chceme zdůraznit, se naopak potlačí
čím něco bude krásnější, tím druhé ošklivější, apod. ⇒opakem zdůrazním požadovanou vlastnost
TEXTURA
= povrchové uspořádání určitého prvku
př. v architektuře – uspořádání oken, dveří
př. v sadovnictví – list, kmen, kameny
celková textura zahradního prostředí – hrubá, jemná, lehká, vzdušná, stejnorodá
může být i - souladná
kontrastní (př.v popředí hrubá, vzadu jemná)
SVĚTLO A STÍN
= osvětlení v kompozici
může modelovat prostor
osvětlení:
1) Boční – nejoptimálnější, uplatňují se plně osluněné i zastíněné plochy (obr.A)
2) Za zády – plochý, přesvětlený, málo kontrastní obraz (obr.B)
3) Zepředu – nevhodné ⇒dochází k oslnění diváka (obr.C)
osvětlení modeluje prostor ⇒měl bych ovlivnit postavení diváka
barevnost – příslušná barva vynikne lépe v osvětlení, které je tomu blízké (v tu denní dobu)
plnéosvětlení – vyniká barevnost, světlost, kontrast
tlumené osvětlení – vyniká intimita, uzavřenost, soukromí
pořadí světla – obloha, vodní plochy, trávníky, opadavé listnáče, jehličnany
osvětlení zahrady:
technické – na cestu
tématické – osvítím to, co chci, aby bylo zdůrazněno – např. v noci do korun stromů
osvícení skupiny bříz, apod.
BARVA V KOMPOZICI
dána:
1 barvou a jejími odstíny
kombinací různých barev
ad 1) jedna z nejelegantnějších metod ⇒trvalá záležitost
- princip přírodě vlastní, elegantní, nevtíravé ⇒ barevná harmonie
- člověk dobře přijímá ⇒ odpovídá lidskému vnímání přírody
ad 2) barevné spektrum zachycuje Osvaldův barevný kruh
- ↔,∇ a – praktickou pomůckou pro vyhledávání vhodných sestav 2, 3 a 4 barev