Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




vypisky-ke-zkousce-prednasky sadovnictví

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (650.5 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

2) DYNAMICKÁ – divák se pohybuje

  • posuzuje se jako celek ⇒spíš vzájemné vztahy mezi sebou

⇒důležitá je poloha diváka

  • pozorovaný objekt je proměnlivý i při pohledu z různých stran

  • zahrada, park – vlastně sestavou kompozic

VYMEZENÍ ZORNÉHO POLE

1) ZORNÉ POLE PODLE VERTIKÁLNÍ OSY

  • nejpůsobivější obraz získáme, nemusíme-li otáčet hlavou ⇒zorné pole = 30° od osy na obě strany (obr.A)

  • je-li obraz menší než toto zorné pole ⇒zrak zaostří a předmět se zdůrazní ⇒chci-li soustředit zájem, zúžím úhel pohledu (obr.B)

2) ZORNÉ POLE PODLE HORIZONTÁLNÍ OSY

  • nesouměrnost zorného pole ⇒nahoru 30°, dolů 56° (obr.A)

  • 56° lze využít v místě vyhlídky nebo pohledu z vyšších podlaží domů do zahradního prostředí ⇒cenná všechna vyvýšená místa (obr.B)

VYMEZENÍ KOMPOZICE V PROSTORU

1) PRINCIP RÁMOVÁNÍ

  • převzato z malířství

  • důležité zejména pro statickou kompozici

2) IZOLACE V PROSTORU

  • převzato od sochařů - vyzvednutí objektu z prostoru – př. Socha

  • když kolem nic není, budu se dívat na to, co mi někdo předložil

  • je typické pro krajinu

  • v sadovnictví

3) VZÁJEMNOU KOMBINACÍ

VZTAH MEZI KOMPOZICEMI

  • mezi kompozicemi by měl existovat určitý řád, systém – nazývá se dojmová gradace (stupňování dojmů)

  • Př. Lednický park

  • cesta k cíli je sestava kompozic, kdy dojmy jsou větší a větší (jako koncert, také nejlepší zpěváci na závěr

  • cesta k cíli je sestava kompozic, kdy dojmy jsou větší a větší (jako koncert, také nejlepší zpěváci na závěr)

  • cesta musí být okružní

  • druhá část málo nápadná pro doznívání zážitků a jejich uvědomování

  • s průhledy zpět, abych vzpomínal

  • př. zahrada je rozčleněna do šesti kompozičních celků (zahrádek), jež jsou vzájemně propojeny okružní cestou

  • dojmová gradace – různé sestavy dřevin, detailů

  • park různé možnosti vycházek

  • v parku – možnost vyhlídkových věží, ze kterých park přehlédnu ⇒ KOMPOZICE VYŠŠÍHO ŘÁDU – sestava kompozic, kterou přehlédnu a opakováním prvků sjednotím

  • př. duby, skupiny, rybníčky v Lednickém parku ostrovy + průhled ⇒ sjednocení plochy

JAK VYTVOŘIT KOMPOZICI

  • 3 formy řádu (prostorově uspořádané kompozice):

1) OPAKOVÁNÍ

2) NÁSLEDNOST

3) ROVNOVÁHA

1) OPAKOVÁNÍ

  • pokud něco zopakuji, sjednotím to

  • př. dřevina, kámen, skupina

  • způsob opakování – kombinace dřevin podobných habitem, listem, apod.

  • př. secese – smuteční vrba, baroko – jírovec (prohnuté větve), apod.

  • př. Karlovo náměstí – kombinace dřevin podobných listem

  • opakováním stejného prvku vzniká kompozice (ad A)

  • příliš rozsáhlé opakování způsobuje jednotvárnost ⇒zájem diváka klesá (ad B)

  • jednotvárnost mizí, pokud je spojena s vhodnou mírou rozmanitosti (ad C – doplnění poléhavými jalovci)

OPAKOVÁNÍ v krajinné kompozici

1) Fyzické – přijdou-li dojmy ke mně zvenku ⇒ vidím prvky a přenesu je do zahrady

Témata, do kterých materiál patří