vypisky-ke-zkousce-prednasky sadovnictví
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
2) DYNAMICKÁ – divák se pohybuje
posuzuje se jako celek ⇒spíš vzájemné vztahy mezi sebou
⇒důležitá je poloha diváka
pozorovaný objekt je proměnlivý i při pohledu z různých stran
zahrada, park – vlastně sestavou kompozic
VYMEZENÍ ZORNÉHO POLE
1) ZORNÉ POLE PODLE VERTIKÁLNÍ OSY
nejpůsobivější obraz získáme, nemusíme-li otáčet hlavou ⇒zorné pole = 30° od osy na obě strany (obr.A)
je-li obraz menší než toto zorné pole ⇒zrak zaostří a předmět se zdůrazní ⇒chci-li soustředit zájem, zúžím úhel pohledu (obr.B)
2) ZORNÉ POLE PODLE HORIZONTÁLNÍ OSY
nesouměrnost zorného pole ⇒nahoru 30°, dolů 56° (obr.A)
56° lze využít v místě vyhlídky nebo pohledu z vyšších podlaží domů do zahradního prostředí ⇒cenná všechna vyvýšená místa (obr.B)
VYMEZENÍ KOMPOZICE V PROSTORU
1) PRINCIP RÁMOVÁNÍ
převzato z malířství
důležité zejména pro statickou kompozici
2) IZOLACE V PROSTORU
převzato od sochařů - vyzvednutí objektu z prostoru – př. Socha
když kolem nic není, budu se dívat na to, co mi někdo předložil
je typické pro krajinu
v sadovnictví
3) VZÁJEMNOU KOMBINACÍ
VZTAH MEZI KOMPOZICEMI
mezi kompozicemi by měl existovat určitý řád, systém – nazývá se dojmová gradace (stupňování dojmů)
Př. Lednický park
cesta k cíli je sestava kompozic, kdy dojmy jsou větší a větší (jako koncert, také nejlepší zpěváci na závěr
cesta k cíli je sestava kompozic, kdy dojmy jsou větší a větší (jako koncert, také nejlepší zpěváci na závěr)
cesta musí být okružní
druhá část málo nápadná pro doznívání zážitků a jejich uvědomování
s průhledy zpět, abych vzpomínal
př. zahrada je rozčleněna do šesti kompozičních celků (zahrádek), jež jsou vzájemně propojeny okružní cestou
dojmová gradace – různé sestavy dřevin, detailů
park různé možnosti vycházek
v parku – možnost vyhlídkových věží, ze kterých park přehlédnu ⇒ KOMPOZICE VYŠŠÍHO ŘÁDU – sestava kompozic, kterou přehlédnu a opakováním prvků sjednotím
př. duby, skupiny, rybníčky v Lednickém parku ostrovy + průhled ⇒ sjednocení plochy
JAK VYTVOŘIT KOMPOZICI
3 formy řádu (prostorově uspořádané kompozice):
1) OPAKOVÁNÍ
2) NÁSLEDNOST
3) ROVNOVÁHA
1) OPAKOVÁNÍ
pokud něco zopakuji, sjednotím to
př. dřevina, kámen, skupina
způsob opakování – kombinace dřevin podobných habitem, listem, apod.
př. secese – smuteční vrba, baroko – jírovec (prohnuté větve), apod.
př. Karlovo náměstí – kombinace dřevin podobných listem
opakováním stejného prvku vzniká kompozice (ad A)
příliš rozsáhlé opakování způsobuje jednotvárnost ⇒zájem diváka klesá (ad B)
jednotvárnost mizí, pokud je spojena s vhodnou mírou rozmanitosti (ad C – doplnění poléhavými jalovci)
OPAKOVÁNÍ v krajinné kompozici
1) Fyzické – přijdou-li dojmy ke mně zvenku ⇒ vidím prvky a přenesu je do zahrady