vypisky-ke-zkousce-prednasky sadovnictví
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
2) Vjemové – mám-li smrk i na zahradě a vidím ho v dáli, v zahradě mi voní
opakováním stejného prvku ve dvou odlišných prostředích se obě tato prostředí zájmově sjednocují a vzniká jednotná kompozice
A. Sjednocení zahrady a kraj.prostředí
B. Začlenění zahrádkové osady do kraj.rámce
2) NÁSLEDNOST
= opakování, při kterém se mění některá vlastnost opakovaného předmětu v určitém směru
př.květinové záhony s měnící se barvou v určitém směru
následností někam vedeme ⇒je to řešení popředí dominanty
okoukaná z přírody
TYPY NÁSLEDNOSTI
A. postupná – opakování stejnosti tvaru a rozestupu záhonů i květin
B. souvislá – změna spojená do jednoho celku
C. rytmická – rytmicky se opakují dvojice stejných záhonů i proluky mezi nimi
RYTMUS - viz rytmická následnost
A. Rytmus v řadách – mění se prvky, rozestupy, výšky
B. Volný rytmus v ploše – charakteristický pro přírodní typy kompozic
3) ROVNOVÁHA
= vyváženost zájmu, obrazu
rovnovážné uspořádání podle svislé osy je pro přírodní prvky velmi typické
člověk je pro chápání této rovnováhy vnímavější a vyžaduje ji nejen u jednotlivostí, ale i u širších celků
TYPY ROVNOVÁHY
A. Zřejmá (symetrická) = zrcadlový obraz
pochopí i ten, kdo neví, o co jde
poz. – vyniká na výrazném místě
neg. – málo rozmanité
nevýh. – živý mat. ⇒někdy končí ⇒lépe využít skupinu
B. Skrytá – vyvažujeme zájem diváka na rozdíl od zřejmé, kdy vyvažujeme stejné prvky
než se vyváží, dlouho trvá ⇒využíváme dočasné dřeviny
výh. – dnešním názorům člověka blízká (volnost, přirozenost)
DOMINANTA
prvek nejvíce zajímavý, který nás nejvíce přitahuje
člověk vždy jeví větší zájem o technické prvky v přírodě než prvky přírodní ⇒tím se i pro nás technický prvek dojmově zvětšuje
přírodní prvky, o které máme zájem, jsou nápadné – př. Cypřišky
POŽADAVKY NA DOMINANTU
umístění v nejzajímavější části obzoru
nejnápadnější prvek, ostatní prvky zájmově podřízeny
osvětlení z boku
obsahový vztah ke kompozici ⇒dominanta musí obsahově odpovídat okolí - formou kontrastu a souladu
úměrná ke kompozici
esteticky svobodná, bez konkurence
př. v krajině – hrady, někdy i celé sestavy
dominanta by měla být úpravou svého okolí zdůrazňována ⇒nejlepší popředí dominanty – průhled, který nás k ní dovede
výraznost dominanty by neměla být snižována zájmově přitažlivými prvky v jejím okolí
KOMPOZICE
MĚŘÍTKO KOMPOZICE
= poměr dvou veličin vyjadřující její velikostní vztahy ⇒porovnání prvků z hlediska prostorové působnosti
3 typy měřítek:
1) Absolutní (skutečné)
2) Relativní (vnímané)
3) Přirozené (lidské)
1) MĚŘÍTKO ABSOLUTNÍ (SKUTEČNÉ)
= skutečné míry ⇒vím kolik co měřř. cesta 3 m, strom 20 mí – p
2) MĚŘÍTKO RELATIVNÍ (VNÍMANÉ)