vypisky-ke-zkousce-prednasky sadovnictví
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
1) sestavy teras
2) sestava vodních děl (vodní schody, vodotrysky, kašny, kaskády, bazény) – voda teče samospádem a naplňuje díla
základní rys renes. zahrad – zahrady pro radost ze života
krásu objevila v kompozici zahrady, v celku ⇒ vymyslela parter
zahrady – pravidelné, uzavřené ⇒plot, hradba ⇒ zahrada nesouvisí s okolím
funkčně nesouvisí se stavbou ⇒sídlo je 1 věc, zahrada 2.věc ⇒nesouvisí s funkčností místností
v rastru zahrady – každá plocha jiná, ale všechno mělo 1 měřítko – barevné i tvarové ⇒měly stejný rytmus
zahrady často mimo zámecký objekt
pobyt na zahradě – normální věc
zvěřince – každé zvíře mělo svou stavbu
objevují se jeskyně
Čechy – později, protože Karel IV. miloval gotiku
Královská zahrada na Hradčanech – libosad – 100 let po začátku v Itálii, ale ve vyspělé podobě
různé typy renesančních zahrad:
1) renes.zahrady hradního typu – Telč
2) renes.zahrady typu libosadu – Belveder, Míčovna, Lví Dvůr, Kroměříž
3) renes.parter – Bučovice (velká plocha), Velké Losiny
císařské zahrady v Brandýse nad Labem, Přerově nad Labem a Chlumci nad Cidlinou
dále Břeclav, Litomyšl, Milotice, Český Krumlov
Kratochvíle v jižních Čechách – obklopen vodou, kolem hradby – uvnitř různá kratochvílná zařízení
Francie – zahrady budované u zámků podél řeky Loiry
Anglie – tvorba ovlivněna náboženstvím, zahrady koncipovány spíše užitkově
zvláštní část –bosket –hustě vysázený lesík (bosco) stromů, poskytující stín
BAROKO – návrat k duchovnímu životu ⇒odklon od renesančního intelektu
upevnění katolické církve – přizvali umělce
smysl barokní krásy – přesvědčit o principech duchovního života
oproti přesně vymezené renesanční zahradě spojuje barokní zahrada své části v jednotící dynamický účinek
1) Italské baroko
na svazích – formou systému teras, opěrných zdí, schodišť, doplněná galeriemi, kolonádami, lodžiemi a vodními bazény
přímé pokračování italských renesančních zahrad
- zrod v Římě, rané období 1620 – 1650
- vrchol 1650 – 1700, centr Turín
- pozdní období 1700 – 1750, centr Řím a Turín
- pronikání zahrad mimo vlastní ohraničený rámec do krajiny
příklad – všechny zahrady Pražského hradu
2) Baroko v rovině
na rovinném terénu pod vlivem francouzských zahrad, zejména královského paláce ve Versailles u Paříže
park vytvořen systémem monumentálních (obrovských) přírodních prostorů, vymezených střihanými stěnami bosketů, pravidelně řazenými
rozsáhlá zrcadla vodních ploch s bohatými fontánami
postaveno na osovosti uspořádání
není krásný pouze park, ale souvisí s okolní krajinou ⇒spojitost – je do ní vidět
barokní krajina - systém alejí
systém remízků
stavby na vyvýšených místech – systém krajinných dominant – daly stavbám smysl