vypisky-ke-zkousce-prednasky sadovnictví
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
⇒jak se nám sledované objekty zdají být veliké a ne jak jsou skutečně veliké
a) těžko určitelná velikost porostu způsobená tím, že v obraze není žádný prvek
obecně známé velikosti
b) vložíme-li předmět známé velikosti (chalupa, cesta, zahradní domek), lépe odhadneme prostor
3) MĚŘÍTKO PŘIROZENÉ (LIDSKÉ)
srovnáváme člověka s prostorem
všeobecně platí, že člověku je dobře v takovém prostředí, které obsáhne (ovládá daný prostor)
př. zahrada – vytváří jemností
záležitost menších prostorů někdy záměr – aby se člověk ztrácel (cítil malý) – např. u monumentu: Versailles, chrám sv. Víta – působí velkoryse, někdy až dojde do pustoty
VYUŽITÍ LINIÍ A TVARŮ V KOMPOZICI
Bod – základní prvek
1 bod = základ dominanty, jeho estetická hodnota dána polohou v kompozici ⇒čím více se blíží středu, tím více vyniká – př. japonská vlajka
2 body – estet.hodnota dána vzdáleností
3 body – estet.hodnota dána rozmístěním ⇒ rytmus
4 body – dojem stability
více bodů – vytváří linii
LINIE
= pomyslné čáry, kterými si přírodu uvědomujeme
v podstatě neexistují ⇒nejvyšší forma abstrakce
př. voda, louka
TYPY LINIÍ
1) Přímka – její krása spočívá v tom, že je rovná
- v krajině neexistuje, v přírodě jediná – vodní hladina
2) Kruh a elipsa – konstruované
- krásné svou dokonalostí
3) Křivka – nepravidelné linie = volné negeometrické křivky – např. secese
LINIE PODLE JEJICH FCE V OBRAZE
1) Osové (pomyslné) linie – informují nás o poloze prvku v prostoru
a) stejný směr osových linií je základem pro obraz klidný a harmonický (obr.A)
b) různorodý směr osových linií je základem pro pohyb a dramatičnost (obr.B)
c) výrazně odlišná poloha linií je předpokladem vzniku kontrastu (obr.C)
2) Obrysové linie – informují nás o tvaru a velikosti prvků a o prostorových vztazích a měřítku v obraze
A) tvarový soulad – analogické tvary a velikostně ne příliš rozdílné prvky
B) tvarová rozmanitost – velikostně výrazně odlišné prvky
3) Perspektivní linie – informují nás o prostoru
a) potlačení perspektivních linií (obr.A – jedinou čarou je příchodová pěšina) ⇒kontrast linie s něčím ⇒zmenším prostor
b) záměrné zmnožení perspektivních linií ⇒ zvětším prostor (obr.B)
GEOMETRICKÉ LINIE
1) Horizontální - určují stabilitu, klid, rovnováhu
- lépe se odhaduje
2) Svislé - působí uklidňujícím dojmem
- vyjadřují klid a velkorysost, vznešenost
3) Šikmé - vyjadřují pohyb, změnu polohy, nestabilitu, opakem klidovosti
BOD ZVLÁŠTNÍHO ZÁJMU
takové místo v obraze, v němž se sbíhá největší počet linií ⇒vhodné ho zdůraznit ⇒ něco tam umístit
A) vyvrcholení kompozice zajímavým stromem
B) zdůraznění vstupu do domu
česká krajina – sestava bodů zvláštního zájmu
potřebuji-li v krajině bod zvláštního zájmu vytvořit ⇒dotvořím linie ⇒tím ho zdůrazním
stejným způsobem lze vytvořit i další body zvláštního zájmu