Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




vypisky-ke-zkousce-prednasky sadovnictví

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (650.5 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

⇒jak se nám sledované objekty zdají být veliké a ne jak jsou skutečně veliké

a) těžko určitelná velikost porostu způsobená tím, že v obraze není žádný prvek

obecně známé velikosti

b) vložíme-li předmět známé velikosti (chalupa, cesta, zahradní domek), lépe odhadneme prostor

3) MĚŘÍTKO PŘIROZENÉ (LIDSKÉ)

  • srovnáváme člověka s prostorem

  • všeobecně platí, že člověku je dobře v takovém prostředí, které obsáhne (ovládá daný prostor)

  • př. zahrada – vytváří jemností

  • záležitost menších prostorů někdy záměr – aby se člověk ztrácel (cítil malý) – např. u monumentu: Versailles, chrám sv. Víta – působí velkoryse, někdy až dojde do pustoty

VYUŽITÍ LINIÍ A TVARŮ V KOMPOZICI

  • Bod – základní prvek

    • 1 bod = základ dominanty, jeho estetická hodnota dána polohou v kompozici ⇒čím více se blíží středu, tím více vyniká – př. japonská vlajka

    • 2 body – estet.hodnota dána vzdáleností

    • 3 body – estet.hodnota dána rozmístěním ⇒ rytmus

    • 4 body – dojem stability

    • více bodů – vytváří linii

LINIE

= pomyslné čáry, kterými si přírodu uvědomujeme

  • v podstatě neexistují ⇒nejvyšší forma abstrakce

  • př. voda, louka

TYPY LINIÍ

1) Přímka – její krása spočívá v tom, že je rovná

- v krajině neexistuje, v přírodě jediná – vodní hladina

2) Kruh a elipsa – konstruované

- krásné svou dokonalostí

3) Křivka – nepravidelné linie = volné negeometrické křivky – např. secese

LINIE PODLE JEJICH FCE V OBRAZE

1) Osové (pomyslné) linie – informují nás o poloze prvku v prostoru

a) stejný směr osových linií je základem pro obraz klidný a harmonický (obr.A)

b) různorodý směr osových linií je základem pro pohyb a dramatičnost (obr.B)

c) výrazně odlišná poloha linií je předpokladem vzniku kontrastu (obr.C)

2) Obrysové linie – informují nás o tvaru a velikosti prvků a o prostorových vztazích a měřítku v obraze

A) tvarový soulad – analogické tvary a velikostně ne příliš rozdílné prvky

B) tvarová rozmanitost – velikostně výrazně odlišné prvky

3) Perspektivní linie – informují nás o prostoru

a) potlačení perspektivních linií (obr.A – jedinou čarou je příchodová pěšina) ⇒kontrast linie s něčím ⇒zmenším prostor

b) záměrné zmnožení perspektivních linií ⇒ zvětším prostor (obr.B)

GEOMETRICKÉ LINIE

1) Horizontální - určují stabilitu, klid, rovnováhu

- lépe se odhaduje

2) Svislé - působí uklidňujícím dojmem

- vyjadřují klid a velkorysost, vznešenost

3) Šikmé - vyjadřují pohyb, změnu polohy, nestabilitu, opakem klidovosti

BOD ZVLÁŠTNÍHO ZÁJMU

  • takové místo v obraze, v němž se sbíhá největší počet linií ⇒vhodné ho zdůraznit ⇒ něco tam umístit

A) vyvrcholení kompozice zajímavým stromem

B) zdůraznění vstupu do domu

  • česká krajina – sestava bodů zvláštního zájmu

  • potřebuji-li v krajině bod zvláštního zájmu vytvořit ⇒dotvořím linie ⇒tím ho zdůrazním

  • stejným způsobem lze vytvořit i další body zvláštního zájmu

Témata, do kterých materiál patří