vyah-ze-skript-1
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
zm nami m ní hodnoty sledovaných (závislých) prom nných
tšinou se provádí nejmén ve dvou skupinách:
1) experimentální (je p sobeno na nezávislé prom nné)
2) kontrolní (nikoliv)
pokud experimentátor ví, co se o ekává
m že to významn ovlivnit výsledky
pokusu
používají se tzv. dvojit -slepé studie = kdo data zaznamenává, neví, která
skupina je experimentální a která kontrolní
Metody psychologie | Rozhovor
7
o
irozené experimenty – blíží se pozorování, zkoumané osoby si ani nemusí uv domovat, že
jde o výzkum, výsledky mohou být ovlivnitelné nekontrolovanými prom nnými
4.3
ROZHOVOR
velkou ást informací získáváme v život krom pozorování rozhovorem
je d ležité, aby lidé um li více naslouchat než mluvit! (vnímat, ov ovat si porozum ní…)
vyžadují více asu, p ípravu, i ur ité zkušenosti s vedením rozhovoru nebo speciální výcvik(psychoterapeutické techniky)
rozhovory jako metodu v psychologii m žeme ídit z r zných hledisek:
1) dle
elu rozhovoru (p ijímací, psychoterapeutický, výzkumný, p átelský, poradenský)
2) dle stupn standardizace otázek (od naprosté volnosti pr
hu rozhovoru až k p esn
standardizovaným otázkám s odpov mi ano-ne)
3) dle po tu ú astník rozhovoru (dialog, rodinná skupina, formální skupinový rozhovor)
kombinací t chto hledisek dostaneme celou adu konkrétních rozhovor , nap :
o
psychoterapeutický – snaží se naslouchat, velká zna nost pr
hu
o
anamnestický – áste
ízený, zjiš uje obecn t lesný a duševní vývoj jedince
o
ízený – vyžaduje as a zkušenosti, pro výzkumy v tší ásti populace
o
ijímací – áste
ízený, aby se uchaze mohl projevit (vytvo ení celkového dojmu)
o
projektivní – speciální forma, používá se p i jednání s d tmi, využívá se d tské fantazie
dít si hraje na pohádkové postavy v r zných situacích, které ho mohou traumatizovat
(projekce na loutky, hra ky – co by princezna ud lala, vypráví panence ...)
k úsp šnému vedení rozhovoru je t eba ovládat i dotazování (um ní ptát se):
= metoda, kdy se tazatel se obrací na dotazovaného a vyvolává svými dotazy verbální výpov di,
sd lení a soudy (rozší ená forma rozhovoru)