vyah-ze-skript-1
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
o
st ední aktivace – stav, kdy se cítíme sv ží, v pohod , dob e se soust
ujeme na každodenní práci
o
zvýšená aktivace - stav zvýšeného nap tí p i náro ných úkolech pracovních, sportovních,
zvýšená pozornost, ale d íve nastupuje vy erpání!
o
vysoká aktivace – organismus p ipraven k maximálnímu výkonu, což se projevuje zrychlením
dechu, tepu, zvýšením krevního tlaku, zvýšenému podrážd ní v CNS, emocionáln mluvíme o
stavu afektu, pozornost je zam ena na zdroj afektu
vlastnosti pozornosti:
o
epojování - mezi dv ma innostmi, pokud je jedna pln automatizovaná (jízda a hovor, který
umlká na k ižovatkách, pletení p i TV)
o
výb rovost - pro si všímáme jen n kterých objekt , které jsou v tu chvíli pro nás d ležité
o
kolísání – b hem delší innosti, pokles aktivace, nap . p ednášky, ani nevíme, co íká
o
rozsah – v tšina lidí dokáže sou asn post ehnout 6-7 prvk
pozornost:
o
bezd ná - krátkodobá, rychle vzniká i zaniká, pomáhá rychlé orientaci v prost edí
o
zám rná – k realizaci dlouhodobé pracovní innosti, nap . ízení auta, u ení, práce, hlídání
faktory ovliv ující pozornost:
o
motivace k p íslušné innosti
o
st ídání s jinou + p estávky (organizace innosti)
o
celkový stav aktivace CNS, p ipravenost k vnímání (preference vnímaných prvk )
o
návyk zabývat se soust ed nou inností (zlepšování nácvikem)
CITOVÉ STAVY VE VNÍMÁNÍ
ipravenost k vnímání toho, co souvisí s naším cílem, co o ekáváme, toho na se t šíme nebo eho se
naopak obáváme, co m že pozm nit výsledek poznání dle p ítomného p echodného stavu osobnosti
o
len ní celé vnímané situace (vjemového pole, zam ení pouze na jeden objekt, ostatní pozadí)
o
Zam enost (seskupujeme do celk podobné v ci)
o
ekávání ( asto vede ke zkreslení situace, ve spole enském styku laické chyby
v posuzování druhých osob!)
14
domí | Stup ovitost v domí (Jung)
ZAKOTVENÍ
zakotvení = všechno, co lov k vnímá, už automaticky porovnává s tím, co už zná, se svými vlastními
názory a p edstavami o sv
. V poznávacích procesech je pro nás kotvou takový podn t, podle