vyah-ze-skript-1
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
Bariéry tvo ivosti (vn jší i vnit ní):
o
Sociální – spole enské tabu
o
Emociální – vlastní strach, že ud lám chybu
o
Kognitivní – nenau il se, že to “nejde”, neschopnost vybo it z ady
Guilford rozd lil 2 druhy myšlení:
o
Konvergentní - vyvíjení logických záv
jediným možným postupem
o
Divergentní - tvo ení informací z inf. p vodní, klade se d raz na novost, tv
í
o
vlastnosti divergentního myšlení - tvo ivosti:
plynulost - fluence, schopnost plynule si vybavovat slova
pružnost – flexibilita, schopnost pohotovost p izp sobovat a užívat osvojené informací
propracování – elaborace, schopnost dotáhnout a správn zpracovat daný nám tp
vodnost – originalita, schopnost nov zpracovat nám t, vypracovat neobvyklé ešení
citlivost - senzitivita, schopnost postihnout podstatu, jádro problému, a tím se zabývat
redefinice - schopnost podívat se na problém novým pohledem
10.2 TV
Í OSOBNOST
tvo ivost = soubor vlastností osobnosti, které jsou p edpokladem pro tv
í innost, pop ípad pro
tv
í ešení problém , zahrnuje v sob schopnosti v etn intelektových, ale nevy erpává se jimi, není
to totéž co inteligence, u tvo ivých lidí jsou d ležité jejich motivy a rysy osobnosti
Vnit ní initelé tv
ího zvládání životních úkol :
o
ur itá míra inteligence, jako nutná ale nikoliv posta ující podmínka
o
otev enost nové zkušenosti
o
sebeovládání a odpov dnost - ekonávání vlastních emociálních barier
o
aktivita ve vytvá ení nových struktur a souvislostí
o
pružnost ve zp sobech poznávání st ídav na r zných úrovních myšlení
Vn jší initelé tv
ího zvládání životních úkol : (mohou tvo ivost rozvíjet, ale i brzdit)
o
výchovné ístupy:
autokratický
pod ídivosti a pr
rnosti
o
tlak ke konformit a odmítání odlišností
o
kulturní stereotypy
10.3 TV
Í PROCES
heuristika (z
tiny heuriskó = nalézám) = metody ešení, nauka o kreativních postupech
fáze tv
ího procesu podle H. Poincarého
1.
íprava - orientace v problému, promyšlení, co je podstatné
2. Inkubace - rozvíjení aktivity, hledání vhodného ešení, uplat ují se jednotlivé faktory