vyah-ze-skript-1
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
o
averze – snaha n emu uniknout
FRUSTRACE
když je pot eba neuspokojena, dochází k frustraci (nedostatek p edm tu k uspokojení, skute nosti,
které brání v dosažení cíle, p ekážky)
opak = uspokojení – ukon ení motiva ního procesu dosažením cíle a pokles motiva ního nap tí
zdroje frustrace:
o
nedostatek p edm tu k uspokojení motivace
o
ekážky vn jší (v okolí jedince)
o
ekážky vnit ní (uvnit jeho osobnosti)
frustrace – dvojí význam:
o
vn jší situace, v níž lov ku n co brání dosáhnout cíle
o
vnit ní stav a prožívání této vn jší situace
ekážky p sobící frustrace: vn jší, vnit ní, pasivní, aktivní
o
Vn jší zcela pasivní: plot, který nám brání ke vchodu
20
Motivace | Maslowova hierarchie lidských pot eb
o
Vnit ní pasivní: neschopnost ten plot p elézt
o
Vn jší aktivní: pes
o
Vnit ní aktivní: konflikt motiv – st et mého cíle s mojí morálkou
CÍLE A JEJICH KONFLIKTY
cíle dokáží lov ka povzbudit, ukázat mu smysl života; jejich ztráta
pocity nudy, vlastní
zbyte nosti, narušení psychického i fyzického zdraví
novými cíly se m žou stát i samy prost edky
cíle jsou i zdrojem problém
4 hlavní druhy konflikt :
o
konflikt 2 stejn kladných cíl („Na který film p jdeme?“)
o
konflikt 2 negativních cíl („Mám se u it, nebo uklízet?“)
o
konflikt kladného a záporného cíle („Nežrat, ale mám na to chu …“)
o
dvojitý konflikt záporných a kladných cíl
ASPIRACE - ASPIRA NÍ ÚROVE
Aspira ní úrove zna í, jak vysoký cíl si jedinec stanovuje, co chce dosáhnout
závisí nejen na schopnostech a jeho zkušenostech s ur itou situací, ale i na sebed
e.
LENÍ POT EB PODLE MADSENA
primární motivy: hlad, žíze , sex, motiv pe ování, udržování teploty, motiv vylu ováníb
afektivní motivy: motiv bezpe í a motiv agrese
sekundární motivy: motiv sociálního kontaktu, dosažení úsp šného výkonu, motiv moci a vlastnictví
12.2 MASLOWOVA HIERARCHIE LIDSKÝCH POT EB
5. seberalizace, sebeaktualizace - realizace svého potenciálu, nalezení „sebenapln ní“…
4. úcta a uznání - být kompetentní, získání souhlasu a uznání
3. pot eba sounáležitosti - náležet n komu a n kam