Psychologie vychovy a vzdelavani
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Typické otázky
Proč
Čím se liší
Srovnej
Jak bys vysvětlil
Urči
Popiš
Vysvětli
Dokaž
Jaký je základní rozdíl
Které společné znaky
Jak souvisí
Co je příčinou
Jak lze použít
4. Sociální učení
Sociální dovednosti dispozice získané sociálním učením - umožňují člověku adaptovat se v jeho sociálním prostředí
Nápodoba
Identifikace
Podmiňování
Aktivní sociální učení
Výchova
Záměrné působení, směřující k určitému výchovnému cíli
Cílem je formování určitých vlastností, názorů, postojů, hodnotové orientace
Odlišuje se od nezáměrného působení
Prostředky a metody výchovy
Záměrné (výchovné):
Zkušenosti
Tradice
Vědecké poznatky
Škola
Rodina
Nezáměrné (ostatní vlivy prostředí)
Bezprostřední okolí
Rozhlas
Televize
Obrácená socializace(retroaktivní, bilaterální, integrační)
Působení dětí na rodiče
Čím děti působí: Co ovlivňují:
Samotnou existencí Životní cíle
Svými zvláštnostmi sebehodnocení
Problémy Zájmy
Zájmy Status
Sebepojetím, sebehodnocením
Hodnotami
Metody působení na rodiče
Logickým argumentováním (příklad)
Vyjednáváním
Výčitkami
Opozicí
Vyhrožováním
Nerespektováním rodičovských norem a požadavků
Trestáním rodičů (křikem, drážděním, děláním ostudy na veřejnosti, krádežemi…..)
Rezignovaným chováním
Lichocením
Výsledek nadměrné retroaktivní socializace
Zvýšený výskyt problematického chování dětí a mladistvých
Zvyšuje se trestná činnost
Drogy a další závislosti
Násilí, vandalismus
Psychiatrická onemocnění
I u tzv. bezproblémových a hodných dětí je problém probudit např. motivaci k učení
Kladení požadavků a kontrola jejich plnění (Elementární výchovný prostředek)
Požadavky kladené vychovateli (učitelé, rodiče aj.) jsou součástí širšího spektra požadavků kladených na člověka životem
Míra požadavků má být střední – mírně překračující přítomné předpoklady dítěte. Postupně by se měly mírně zvyšovat
Zohlednění možností dítěte, jeho rozvoj, věk, individuální zvláštnosti
Tím zajistíme jeho optimální vývoj
Příliš vysoké požadavky
Dosti častá výchovná chyba – vychází z mylného předpokladu, že dítě nebo mladistvý zvládne vše jako dospělý (sebeovládání, vytrvalost)
Působí nepříznivě na psychosomatický stav a vývoj
Výsledkem může být rezignace, ztráta motivace a sebedůvěry
Příliš nízké požadavky
Dítě se nenaučí zvládat překážky a plnit každodenní povinnosti
Nenaučí se ovládat impulsivní reagování, oddálit uspokojení svých potřeb, omezit se v něčem, co je pro něj v daném okamžiku lákavé
Nedostatek požadavků může vést k labilitě a neurotizaci dítěte stejně jako požadavky nadměrně vysoké.
Emoční vztahy mezi dospělým a dítětem
Dítě lépe přijímá požadavek kladený mírným a laskavým způsobem od člověka, který jej má rád a myslí to s ním dobře – uspokojuje potřebu bezpečí
Témuž požadavku se vzpírá od vychovatele nesympatického, který nemá pro dítě