Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Psychologie vychovy a vzdelavani

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (87.06 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Typické otázky

  • Proč

  • Čím se liší

  • Srovnej

  • Jak bys vysvětlil

  • Urči

  • Popiš

  • Vysvětli

  • Dokaž

  • Jaký je základní rozdíl

  • Které společné znaky

  • Jak souvisí

  • Co je příčinou

  • Jak lze použít

4. Sociální učení

Sociální dovednosti dispozice získané sociálním učením - umožňují člověku adaptovat se v jeho sociálním prostředí

  • Nápodoba

  • Identifikace

  • Podmiňování

  • Aktivní sociální učení

Výchova

  • Záměrné působení, směřující k určitému výchovnému cíli

  • Cílem je formování určitých vlastností, názorů, postojů, hodnotové orientace

  • Odlišuje se od nezáměrného působení

Prostředky a metody výchovy

Záměrné (výchovné):

  • Zkušenosti

  • Tradice

  • Vědecké poznatky

  • Škola

  • Rodina

Nezáměrné (ostatní vlivy prostředí)

  • Bezprostřední okolí

  • Rozhlas

  • Televize

Obrácená socializace(retroaktivní, bilaterální, integrační)

Působení dětí na rodiče

Čím děti působí: Co ovlivňují:

Samotnou existencí Životní cíle

Svými zvláštnostmi sebehodnocení

Problémy Zájmy

Zájmy Status

Sebepojetím, sebehodnocením

Hodnotami

Metody působení na rodiče

  • Logickým argumentováním (příklad)

  • Vyjednáváním

  • Výčitkami

  • Opozicí

  • Vyhrožováním

  • Nerespektováním rodičovských norem a požadavků

  • Trestáním rodičů (křikem, drážděním, děláním ostudy na veřejnosti, krádežemi…..)

  • Rezignovaným chováním

  • Lichocením

Výsledek nadměrné retroaktivní socializace

  • Zvýšený výskyt problematického chování dětí a mladistvých

  • Zvyšuje se trestná činnost

  • Drogy a další závislosti

  • Násilí, vandalismus

  • Psychiatrická onemocnění

I u tzv. bezproblémových a hodných dětí je problém probudit např. motivaci k učení

Kladení požadavků a kontrola jejich plnění (Elementární výchovný prostředek)

  • Požadavky kladené vychovateli (učitelé, rodiče aj.) jsou součástí širšího spektra požadavků kladených na člověka životem

  • Míra požadavků má být střední – mírně překračující přítomné předpoklady dítěte. Postupně by se měly mírně zvyšovat

  • Zohlednění možností dítěte, jeho rozvoj, věk, individuální zvláštnosti

  • Tím zajistíme jeho optimální vývoj

Příliš vysoké požadavky

  • Dosti častá výchovná chyba – vychází z mylného předpokladu, že dítě nebo mladistvý zvládne vše jako dospělý (sebeovládání, vytrvalost)

  • Působí nepříznivě na psychosomatický stav a vývoj

  • Výsledkem může být rezignace, ztráta motivace a sebedůvěry

Příliš nízké požadavky

  • Dítě se nenaučí zvládat překážky a plnit každodenní povinnosti

  • Nenaučí se ovládat impulsivní reagování, oddálit uspokojení svých potřeb, omezit se v něčem, co je pro něj v daném okamžiku lákavé

Nedostatek požadavků může vést k labilitě a neurotizaci dítěte stejně jako požadavky nadměrně vysoké.

Emoční vztahy mezi dospělým a dítětem

  • Dítě lépe přijímá požadavek kladený mírným a laskavým způsobem od člověka, který jej má rád a myslí to s ním dobře – uspokojuje potřebu bezpečí

  • Témuž požadavku se vzpírá od vychovatele nesympatického, který nemá pro dítě

Témata, do kterých materiál patří