Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Psychologie vychovy a vzdelavani

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (87.06 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

porozumění

  • Optimální situace nastává, jsou-li požadavky rodiny i školy v souladu

  • V případě konfliktu požadavků vzniká pro dítě zátěžová situace

Kontrola požadavků

  • Nedílná součást výchovy

  • Požadavky nestačí jen vytyčovat, ale je nutné kontrolovat jejich plnění

  • Pokud se nekontroluje, dítě je přestává brát vážně, neřídí se jimi

  • Důslednost – základní atribut dobré výchovy (to, co je na výchově nejtěžší)

Odměny, tresty

Výchovné vedení a poradenství

  • Role učitele:

  • Učitel sociálních dovedností

  • Poradce (aniž by měl speciální výcvik)

  • Pomáhá dětem vyrovnávat se s osobními problémy a činit rozhodnutí o tom, jak povedou svůj život

Dvě základní kvality

  • Důvěryhodnost

  • Sympatie

Důvěryhodnost

  • Konflikt mezi zachováním tajemství a oznámením vedení školy některých negativních jevů

  • Jak to řešit?

  • Dvě základní pravidla:

    • Než je důvěryhodnost sdělení porušena, je třeba požádat dítě o souhlas

    • O porušení důvěryhodnosti je možné uvažovat, je-li to v dlouhodobém zájmu dítěte

  • Nikdy neporušovat důvěryhodnost jen proto, aby bylo dítě potrestáno nebo aby se učitel zalíbil vedení

Sympatie

  • Žáci nesmějí být na pochybách o tom, že učitel jejich postavení chápe a chce jim pomoci

  • Pomáhají nonverbální signály- Úsměv, souhlasné a povzbuzující pokývání hlavou, přátelský oční kontakt

  • Učitel dává najevo ochotu pomoci praktickým činem

Role poradce

  • Povzbuzovat žáka, aby mluvil

  • Naslouchat – nejdůležitější dovednost

Chyby

  • Řídí a ovládá konverzaci

  • Má kritické připomínky

  • Obviňuje, útočí, moralizuje

  • Příliš rychle přichází s radou

  • Odmítá city žáka

  • Stále hovoří o sobě

  • Dává nálepky a diagnostikuje

  • Navozuje časovou tíseň

  • Odvádí od věcí

  • Přehnaně interpretuje

  • Předstírá pozornost

  • Žertuje

Direktiva – ano či ne?

  • Direktivní a nedirektivní poradenství

  • V současnosti příklon k nedirektivnímu

  • Žák by se měl alespoň zčásti podílet na rozhodování o dalším postupu – PROČ? (Rozhodnutí poradce není rozhodnutím žáka, hezké a elegantní řešení nemusí být pro žáka vhodné)

  • Důležité je kladení podněcujících otázek

Nesoudící přístup

  • Nevyvolávat dojem, že žáka poslouchám jen proto, abych mohl vynést kategorické soudy o jeho činech, vlastnostech atd.

  • Výhodnější je, když hodnocení vyjde od samotného žáka – v případě, že je příliš tvrdé, je nutno otupit, povzbudit sebepřijímací postoj (mít se rád)

Odpovědnost

  • Pomáhat k přebírání zodpovědnosti (důležité do dalšího života)

  • Naučit žáky, aby o sobě informovaně a rozumně rozhodovali

  • Podněcovat žáky, aby mysleli sami za sebe

  • Nepronášet příliš často jakkoliv cenné a dobře míněné rady

Soustředění

  • Žák má někdy snahu odbíhat od „bolestivého“ tématu

  • Přimět jej, aby se na problém soustředil

  • Otázky typu:

    • Ale říkal jsi mi, že…

    • Pověz mi ještě něco o…

Témata, do kterých materiál patří