Psychologie vychovy a vzdelavani
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
porozumění
Optimální situace nastává, jsou-li požadavky rodiny i školy v souladu
V případě konfliktu požadavků vzniká pro dítě zátěžová situace
Kontrola požadavků
Nedílná součást výchovy
Požadavky nestačí jen vytyčovat, ale je nutné kontrolovat jejich plnění
Pokud se nekontroluje, dítě je přestává brát vážně, neřídí se jimi
Důslednost – základní atribut dobré výchovy (to, co je na výchově nejtěžší)
Odměny, tresty
Výchovné vedení a poradenství
Role učitele:
Učitel sociálních dovedností
Poradce (aniž by měl speciální výcvik)
Pomáhá dětem vyrovnávat se s osobními problémy a činit rozhodnutí o tom, jak povedou svůj život
Dvě základní kvality
Důvěryhodnost
Sympatie
Důvěryhodnost
Konflikt mezi zachováním tajemství a oznámením vedení školy některých negativních jevů
Jak to řešit?
Dvě základní pravidla:
Než je důvěryhodnost sdělení porušena, je třeba požádat dítě o souhlas
O porušení důvěryhodnosti je možné uvažovat, je-li to v dlouhodobém zájmu dítěte
Nikdy neporušovat důvěryhodnost jen proto, aby bylo dítě potrestáno nebo aby se učitel zalíbil vedení
Sympatie
Žáci nesmějí být na pochybách o tom, že učitel jejich postavení chápe a chce jim pomoci
Pomáhají nonverbální signály- Úsměv, souhlasné a povzbuzující pokývání hlavou, přátelský oční kontakt
Učitel dává najevo ochotu pomoci praktickým činem
Role poradce
Povzbuzovat žáka, aby mluvil
Naslouchat – nejdůležitější dovednost
Chyby
Řídí a ovládá konverzaci
Má kritické připomínky
Obviňuje, útočí, moralizuje
Příliš rychle přichází s radou
Odmítá city žáka
Stále hovoří o sobě
Dává nálepky a diagnostikuje
Navozuje časovou tíseň
Odvádí od věcí
Přehnaně interpretuje
Předstírá pozornost
Žertuje
Direktiva – ano či ne?
Direktivní a nedirektivní poradenství
V současnosti příklon k nedirektivnímu
Žák by se měl alespoň zčásti podílet na rozhodování o dalším postupu – PROČ? (Rozhodnutí poradce není rozhodnutím žáka, hezké a elegantní řešení nemusí být pro žáka vhodné)
Důležité je kladení podněcujících otázek
Nesoudící přístup
Nevyvolávat dojem, že žáka poslouchám jen proto, abych mohl vynést kategorické soudy o jeho činech, vlastnostech atd.
Výhodnější je, když hodnocení vyjde od samotného žáka – v případě, že je příliš tvrdé, je nutno otupit, povzbudit sebepřijímací postoj (mít se rád)
Odpovědnost
Pomáhat k přebírání zodpovědnosti (důležité do dalšího života)
Naučit žáky, aby o sobě informovaně a rozumně rozhodovali
Podněcovat žáky, aby mysleli sami za sebe
Nepronášet příliš často jakkoliv cenné a dobře míněné rady
Soustředění
Žák má někdy snahu odbíhat od „bolestivého“ tématu
Přimět jej, aby se na problém soustředil
Otázky typu:
Ale říkal jsi mi, že…
Pověz mi ještě něco o…