Psychologie vychovy a vzdelavani
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
žádat vysvětlení:
Pomohlo by mi, kdybys mi ještě řekl…
Potřebuji tomu lépe porozumět, pomoz mi s tím
Nevtíravost
Jít jen tam, kam nás žák pustí
Jestliže ani po vybídnutí nejeví ochotu mluvit, nenaléhat – možná čas teprve uzraje
NENUTIT – mohlo by to vyvolat dojem, že takový rozhovor je pro něj nebezpečný
Řízení a zvládání školní třídy
Problémové chování – co to je?
Z výzkumů u nás i v cizině se ukazuje, že většina problémového chování se vyskytuje v podobě drobných, ale pro učitele vysoce stresujících nepřístojností
Klademe si otázky:
Proč považujeme toto chování za problémové? Vnímá jej jako problémové každý učitel? Není to otázka vlastní nejistoty, že se mi chování zdá problémové?
Techniky modifikace chování
Pokud příčina problému není na straně učitele
Princip operantního pdmiňování:
chování, které je odměňováno, posilováno, se bude vyskytovat častěji
chování, které není zpevňováno bude ubývat
Vznik nežádoucího chování
Zamyslet se, z jakého prostředí žáci s problémovým chováním pocházejí
Možná se v útlém věku naučili, že jediným způsobem získání pozornosti je zlobit (uspokojování základních potřeb jistoty, kontaktu, biologických potřeb atd.)
I když takto vynucená pozornost budí hněvivé reakce na straně učitele, je pro žáka přijatelnější než ignorace
Zlobné reakce učitele paradoxně posilují nežádoucí chování – žák si jej pevně zabudovává do svého repertoáru
Problémové chování je tedy chováním směřujícím k získání pozornosti
Výsledek používání technik modifikace chování
Vedou učitele k tomu, aby si pozorně všímal vlastního chování a jeho účinku na žáky
Zaměřuje pozornost učitele na ty stránky chování žáka, které je třeba změnit
Připomínají nám, že chování je naučené – žák s nevhodným chováním se mu někde naučil (doma či jinde)
Upozorňují na „zákon účinku“- chování je naučené proto, že přináší nějaký žádoucí účinek
Ukazují, že chování lze změnit, pokud změníme zpevňující výsledky, které jím byly dříve
Dosahovány
Další hlediska řízení a zvládání školní třídy
Zaujměte třídu
Vyvarujte se podivností
Buďte spravedliví
Buďte zábavní
Vyvarujte se zbytečného vyhrožování
Buďte dochvilní
Nepodléhejte hněvu
Vystříhejte se přílišné důvěrnosti
Poskytujte příležitost pro odpovědnost
Usměrňujte pozornost
Vystříhejte se pokořování dětí
Buďte ve střehu
Užívejte pozitivní mluvy
Buďte si jisti
Mějte ve věcech pořádek
Ukažte, že máte žáky rádi