Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Psychologie vychovy a vzdelavani

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (87.06 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

  • žádat vysvětlení:

  • Pomohlo by mi, kdybys mi ještě řekl…

  • Potřebuji tomu lépe porozumět, pomoz mi s tím

Nevtíravost

  • Jít jen tam, kam nás žák pustí

  • Jestliže ani po vybídnutí nejeví ochotu mluvit, nenaléhat – možná čas teprve uzraje

  • NENUTIT – mohlo by to vyvolat dojem, že takový rozhovor je pro něj nebezpečný

Řízení a zvládání školní třídy

  • Problémové chování – co to je?

  • Z výzkumů u nás i v cizině se ukazuje, že většina problémového chování se vyskytuje v podobě drobných, ale pro učitele vysoce stresujících nepřístojností

  • Klademe si otázky:

  • Proč považujeme toto chování za problémové? Vnímá jej jako problémové každý učitel? Není to otázka vlastní nejistoty, že se mi chování zdá problémové?

Techniky modifikace chování

Pokud příčina problému není na straně učitele

  • Princip operantního pdmiňování:

    • chování, které je odměňováno, posilováno, se bude vyskytovat častěji

    • chování, které není zpevňováno bude ubývat

Vznik nežádoucího chování

  • Zamyslet se, z jakého prostředí žáci s problémovým chováním pocházejí

  • Možná se v útlém věku naučili, že jediným způsobem získání pozornosti je zlobit (uspokojování základních potřeb jistoty, kontaktu, biologických potřeb atd.)

  • I když takto vynucená pozornost budí hněvivé reakce na straně učitele, je pro žáka přijatelnější než ignorace

  • Zlobné reakce učitele paradoxně posilují nežádoucí chování – žák si jej pevně zabudovává do svého repertoáru

  • Problémové chování je tedy chováním směřujícím k získání pozornosti

Výsledek používání technik modifikace chování

  • Vedou učitele k tomu, aby si pozorně všímal vlastního chování a jeho účinku na žáky

  • Zaměřuje pozornost učitele na ty stránky chování žáka, které je třeba změnit

  • Připomínají nám, že chování je naučené – žák s nevhodným chováním se mu někde naučil (doma či jinde)

  • Upozorňují na „zákon účinku“- chování je naučené proto, že přináší nějaký žádoucí účinek

  • Ukazují, že chování lze změnit, pokud změníme zpevňující výsledky, které jím byly dříve

  • Dosahovány

Další hlediska řízení a zvládání školní třídy

  • Zaujměte třídu

  • Vyvarujte se podivností

  • Buďte spravedliví

  • Buďte zábavní

  • Vyvarujte se zbytečného vyhrožování

  • Buďte dochvilní

  • Nepodléhejte hněvu

  • Vystříhejte se přílišné důvěrnosti

  • Poskytujte příležitost pro odpovědnost

  • Usměrňujte pozornost

  • Vystříhejte se pokořování dětí

  • Buďte ve střehu

  • Užívejte pozitivní mluvy

  • Buďte si jisti

  • Mějte ve věcech pořádek

  • Ukažte, že máte žáky rádi

Témata, do kterých materiál patří