Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Psychologie vychovy a vzdelavani

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (87.06 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Senzomotorické dovednosti

  • jsou získané předpoklady k vykonávání činností náročných na: vnímání

pohyby

spojení vjemů s pohyby

  • získávání senzomotorických dovedností je cestou "od začátečníka k mistrovi„ mění charakteristiky senzomotorických dovedností (kvalita činnosti, rychlost, zvyšování výkonu, snižování únavy, zlepšení způsobu vykonávání činnosti, metody).

Osvojování senzomotorických dovedností

  • seznámením žáka s úkolem

  • se způsobem vykonávání činnosti

  • s podmínkami za nichž činnost probíhá

  • cvičení (ne pouze mechanickým opakováním činnosti)

Důležitá je: motivace ke zdokonalení činnosti, metoda učení, proces od kontroly k sebekontrole

Změny při utváření senzomotorických dovedností

  • pohyby se stávají přesné a úsporné

  • jednotlivé pohyby se spojují v celky, v plynulou činnost

  • vytváří se rytmus činnosti

  • zdokonaluje se vnímání, dochází ke změně úlohy jednotlivých druhů vnímání

  • zlepšuje se koordinace vnímání a pohybů

  • činnost se automatizuje, dochází k překonávání interference jednotlivých dílčích úkolů

  • vytváří se schopnost přizpůsobit činnost proměnlivým podmínkám

Neposuzovat senzomotorické předpoklady podle prvního výkonu

Jedinci labilní, trémisté, přecvičení leváci si dovedou osvojit velmi složitou senzomotorickou dovednost, mají-li časa příležitost k opakovanému výkonu (tím se zmenší vliv trémy, lability a handicapů)

2. Učení poznatkům

  • osvojování vědomostí a poznatků o přírodě, člověku, společnosti, technice…

  • podmínky pro osvojování vědomostí:

    • logicky uspořádané informace, návaznosti (soustavy poznatků)

    • metoda předávání poznatků

    • od jednoduššího ke složitějšímu

    • dodržování zásady přiměřenosti

    • zásada názornosti

    • psychohygiena

  • Z psychických procesů se na osvojování vědomostí podílí zejména paměť (vnímání, představy, myšlení…..)

Učení ve spirále

  • Učení ve spirále nemusí probíhat jenom vertikálně – s věkem, ale i horizontálně – např. mezi předměty

  • V prvním ročníku něco z psychologie – navázala pedagogika, biologie a školní hygiena – pokračování bude v metodikách

  • Spirála skládá ucelené systémy poznatků

3.Učení metodám řešení problémů

  • dochází k rozvoji myšlenkových procesů, člověk se učí používat myšlenkové operace (analýza, syntéza, indukce, dedukce, abstrakce, zobecňování atd.)

  • Vytvářejí se intelektové dovednosti- získané předpoklady pro užití vědomostí, pro řešení úloh či problémů určitého druhu. Jsou to dispozice k vykonávání intelektových činností

Problémové vyučování

  • problém je teoretická nebo praktická obtíž, kterou posluchač samostatně řeší svým vlastním

  • aktivním zkoumáním

  • řešení problémů je aktivní a samostatná činnost vzdělávaného

  • nejsou sdělovány „hotové" vědomosti fakta

  • HEUREKA - našel jsem, objevil jsem

Témata, do kterých materiál patří