Psychologie vychovy a vzdelavani
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Senzomotorické dovednosti
jsou získané předpoklady k vykonávání činností náročných na: vnímání
pohyby
spojení vjemů s pohyby
získávání senzomotorických dovedností je cestou "od začátečníka k mistrovi„ mění charakteristiky senzomotorických dovedností (kvalita činnosti, rychlost, zvyšování výkonu, snižování únavy, zlepšení způsobu vykonávání činnosti, metody).
Osvojování senzomotorických dovedností
seznámením žáka s úkolem
se způsobem vykonávání činnosti
s podmínkami za nichž činnost probíhá
cvičení (ne pouze mechanickým opakováním činnosti)
Důležitá je: motivace ke zdokonalení činnosti, metoda učení, proces od kontroly k sebekontrole
Změny při utváření senzomotorických dovedností
pohyby se stávají přesné a úsporné
jednotlivé pohyby se spojují v celky, v plynulou činnost
vytváří se rytmus činnosti
zdokonaluje se vnímání, dochází ke změně úlohy jednotlivých druhů vnímání
zlepšuje se koordinace vnímání a pohybů
činnost se automatizuje, dochází k překonávání interference jednotlivých dílčích úkolů
vytváří se schopnost přizpůsobit činnost proměnlivým podmínkám
Neposuzovat senzomotorické předpoklady podle prvního výkonu
Jedinci labilní, trémisté, přecvičení leváci si dovedou osvojit velmi složitou senzomotorickou dovednost, mají-li časa příležitost k opakovanému výkonu (tím se zmenší vliv trémy, lability a handicapů)
2. Učení poznatkům
osvojování vědomostí a poznatků o přírodě, člověku, společnosti, technice…
podmínky pro osvojování vědomostí:
logicky uspořádané informace, návaznosti (soustavy poznatků)
metoda předávání poznatků
od jednoduššího ke složitějšímu
dodržování zásady přiměřenosti
zásada názornosti
psychohygiena
Z psychických procesů se na osvojování vědomostí podílí zejména paměť (vnímání, představy, myšlení…..)
Učení ve spirále
Učení ve spirále nemusí probíhat jenom vertikálně – s věkem, ale i horizontálně – např. mezi předměty
V prvním ročníku něco z psychologie – navázala pedagogika, biologie a školní hygiena – pokračování bude v metodikách
Spirála skládá ucelené systémy poznatků
3.Učení metodám řešení problémů
dochází k rozvoji myšlenkových procesů, člověk se učí používat myšlenkové operace (analýza, syntéza, indukce, dedukce, abstrakce, zobecňování atd.)
Vytvářejí se intelektové dovednosti- získané předpoklady pro užití vědomostí, pro řešení úloh či problémů určitého druhu. Jsou to dispozice k vykonávání intelektových činností
Problémové vyučování
problém je teoretická nebo praktická obtíž, kterou posluchač samostatně řeší svým vlastním
aktivním zkoumáním
řešení problémů je aktivní a samostatná činnost vzdělávaného
nejsou sdělovány „hotové" vědomosti fakta
HEUREKA - našel jsem, objevil jsem