PORADENSTVÍ
PDF
Stáhnout kompletní materiál zdarma (1,14 MB)
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
1 1 Poradenství jako vědní disciplína, předmět zájmu, obsah činnosti, okruh adresátů „Poradenství je pomoc ke svépomoci“ Donald Super odborná a specializovaná činnost zaměřená na pomoc lidem v nesnázích krátkodobého i dlouhodobého charakteru v širším pojetí jde o aplikovanou teoretickou disciplínu, zkoumající lepší možnosti pomoci lidem jedna z cest, jak pomáhat lidem překonat jejich problémy, jak objasňovat jejich osobní cíle a jak jich dosahovat současné poradenství = charakter interpersonální a interindividuální komunikace poradenství je ve své podstatě činností vzdělávací a profesí pomáhající Cílem poradenství ve vztahu k osobnímu rozvoji klienta může být: podpora aktivizace klienta podpora sebeuvědomění a sebeporozumění posilování klienta v jeho kompetencích, možnostech a zdrojích podpora respektu klienta podpora vztahu klienta k sobě samému, druhým a ke svému životu Poradenstvím se dnes zabývají všechny pomáhající profese a je považováno za všestrannou činnost, na níž se podílí mnoho osob a organizací. Poradce můžeme nalézt běžně v institucích, kde spolupracuje s okruhy adresátů, nejčastěji se jedná o střední a vysoké školy a vzdělávací instituce vůbec, armádu, věznice, apod. V obecném pojetí můžeme poradenství charakterizovat jako profesionální poskytování odborné rady jedním subjektem druhému. Jde o jakýkoliv způsob poskytování psychologické pomoci s cílem zlepšit určitý stav věci, o návrh opatření, formulovaný jedním subjektem, jak řešit problém druhého subjektu. VZTAH PORADCE A KLIENTA Poradenství je založeno na vztahu poradce a klienta. Role poradce spočívá zejména v poskytování návrhů a variant řešení, konečné rozhodnutí však záleží na klientovi samotném. Poradce = poskytovatel informace a rady či pomoci (odborně kvalifikovaná osoba) Klient = ten, kdo poradenskou službu poptává musí panovat vzájemná úcta a respekt Složky poradenství Poradce je odborně kvalifikovaná osoba, které se budeme podrobněji věnovat v kapitole Osobnost poradce. Klienta lze charakterizovat jako člověka s vnitřní bolestí, který se snaží vyhledat poradenskou pomoc. Tato bolest může být různého charakteru, od bolesti trvalé až po bolest spojenou s konkrétním problémem. Ve většině případů klient navštěvuje poradnu dobrovolně a z vlastního rozhodnutí, může se však stát, že je poradenství klientovi nařízeno soudně. Hlavní složkou poradenství je jeho etická část. Základním etickým rysem je informovaný souhlas, který klient podepisuje před zahájením poradenské práce. Ještě před tím, než klient informovaný souhlas podepíše, je seznámen s praktickými aspekty 2 poradenství, jako jsou například poplatky, četnost poradenských sezení a podmínky, které ruší sezení. Nezbytným rysem poradenského vztahu je diskrétnost. Ta zaručuje klientovi poradcovo mlčení o problémech, které se rozebírají při sezeních. PARADOXNÍ VZTAHY o Pochopení pro každého Poradce by měl s každým klientem zacházet stejně (vyvarovat se diskriminaci) o Láska k bližnímu ve službách potřeby úspěchu Poradce chce být užitečný vidět úspěch objektivně, jestli je služba poradce skutečně přínosem o Láska k bližnímu jako zboží Vidina finanční odměny by se neměla odrazit na kvalitě služeb SYNERGICKÉ VLASTNOSTI PORADENSKÉHO PROCESU Empatie (cítit s klientem) Akceptace (přijetí klienta takového, jaký je) Kongruence (chování se ke každému stejně) ÚROVNĚ PORADENSTVÍ jednotlivé úrovně není snadné vymezit – prolínají se a překrývají 3 úrovně: o Základní poradenství o Odborné poradenství o Psychoterapie Poradenství (poradenství nezasahuje do struktury osobnosti, pomáhá „normálním“ osobám, bez psychických obtíží) X Psychoterapie (zasahuje do osobnosti, pomáhá osobám s psychickými obtížemi, pacientům či problémovým klientům) MÝTY PORADENSTVÍ o přehnaná očekávání vedou k deziluzi a ztrátě důvěry v poradce IDEÁLNÍ PŘÍSTUP KLIENTA K PROBLÉMU uvědomění si obtíže + odhodlanost ho řešit x podcenění problému 3 2 Jakou roli v začátcích poradenství mělo poradenství zemědělské VZNIK PORADENSTVÍ vznik se spojuje s poradenstvím zemědělským (pomáhalo řešit zásadní problémy týkající se výživy obyvatelstva) 1847-1851 v Irsku – propuká hladomor (příčinou rozšíření plísně bramborové) o Sir George Villiers zavádí opatření vzdělávání malých farmářů zavedena opatření proti plísni problém řešen a vyřešen o Postupné rozšiřování i do dalších zemí Poradenství mělo sloužit jako prevence před rizikovými situacemi a mělo učit malé farmáře a rolníky způsoby, jak s těmito problémy (napadení plodin škůdci, přírodní katastrofy apod.) bojovat, jak se proti nim chránit, jaká dělat preventivní opatření Poradenství mělo farmáře učit soběstačnosti, zajištění potravin v dobách hladomoru a nedostatku potravin (většina obyvatel žila na vesnicích – proto neznalosti zemědělských technik - majoritní problém) Poradce plnil funkci pomocníka a rádce, učil farmáře správným technikám, kdy a kam vysévat konkrétní plodiny a jak celý proces farmaření zefektivnit Snaha o modernizaci, zkvalitnění a rozvoj do budoucna Poradenství se začalo rozvíjet i v jiných oblastech Nová cesta k rozvoji školství (lidé měli zájem o vzdělávání se – příslušenství k dané škole apod.) Poradnictví – je novou cestou k rozvoji škol: - získává velkou návštěvu školy - zvyšuje důvěru k profesorům - šíří význam školy - dodá lépe připravené žáky - působí na rozšíření školy - zemědělská veřejnost chrání „svou“ školu 4 3 Historie vzniku poradenství Původ: polovina 19. století počátky industrializace a veřejné či státní podpory zemědělství a životu rolníků na venkově šíření jednoduchých návodů a počátky vzdělávání rolníků ANALOGIE Začátky: spojeny s krizovými situacemi (nedostatek potravin, hlad) Současnost - vážná situace podnikatelů v zemědělství (potravinové řetězce), problémy s osídlením venkova o Evropa: Irsko - 1847-1851 - plíseň bramborová hladomor - to se snažil řešit hrabě Sir George Villiers Německo, Francie- 1860-1870 - poradenství pro drobné rolní