PORADENSTVÍ
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
Poradenství je založeno na vztahu poradce a klienta. Role poradce spočívá zejména
v poskytování návrhů a variant řešení, konečné rozhodnutí však záleží na klientovi
samotném.
Poradce = poskytovatel informace a rady či pomoci (odborně kvalifikovaná osoba)
Klient = ten, kdo poradenskou službu poptává
musí panovat vzájemná úcta a respekt
Složky poradenství
Poradce je odborně kvalifikovaná osoba, které se budeme podrobněji věnovat
v kapitole Osobnost poradce.
Klienta lze charakterizovat jako člověka s vnitřní bolestí, který se snaží vyhledat
poradenskou pomoc. Tato bolest může být různého charakteru, od bolesti trvalé až
po bolest spojenou s konkrétním problémem. Ve většině případů klient navštěvuje
poradnu dobrovolně a z vlastního rozhodnutí, může se však stát, že je poradenství
klientovi nařízeno soudně.
Hlavní složkou poradenství je jeho etická část. Základním etickým rysem je
informovaný souhlas, který klient podepisuje před zahájením poradenské práce. Ještě
před tím, než klient informovaný souhlas podepíše, je seznámen s praktickými aspekty
2
poradenství, jako jsou například poplatky, četnost poradenských sezení a podmínky,
které ruší sezení. Nezbytným rysem poradenského vztahu je diskrétnost. Ta zaručuje
klientovi poradcovo mlčení o problémech, které se rozebírají při sezeních.
PARADOXNÍ VZTAHY
o
Pochopení pro každého
Poradce by měl s každým klientem zacházet stejně (vyvarovat se
diskriminaci)