KCKurzy - Jak udělat zkoušku z EMM 1
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
Krok 5: Vznikne nám nová tabulka (viz podrobné dopočítání na doučování), v ní pokračujeme
stejným způsobem (znova u, v, dopočítám rohy buněk atd….). Provádíme tak dlouho, dokud nám
nevyjdou všechny levé horní rohy r záporné. V tu chvíli jsme hotovi a máme optimální řešení.
Krok 6: Dopočítáme výslednou hodnotu účelové funkce
Rozbor optimálního řešení dopravní úlohy
Perspektivita spoje (IrijI - absolutní hodnota levých horních rohů rij) - je to hodnota testu optimality
v optimálním řešení u nerealizovaného spoje (tedy u prázdných buňek, kde nic nevezu). U
optimálních spojů (obsazené buňky) je perspektivita rovná 0. Určuje míru zhoršení účelové funkce,
pokud bychom využili tento spoj. Čím je toto číslo menší, tím je spoj výhodnější. Je li tato hodnota
malá, můžeme po této trase převážet zboží se zanedbatelným zhoršením účelové funkce. Čím je tedy
hodnota IrijI nižší, tím je spoj perspektivnější. Je-li hodnota IrijI dokonce nulová, existuje rovnocenné
alternativní řešení. Po tomto spoji můžeme tedy převážet zboží až do výše propustnosti spoje (viz
dále) a účelová funkce se nezmění.
Propustnost spoje – říká, jaké je maximální možné množství zboží, které může být na daném spoji
přepraveno. U optimálních spojů (obsazené buňky) je propustnost rovná přímo přepravovanému
množství zboží (uprostřed buňky). U nerealizovaných spojů (prázdné buňky) se propustnost rovná
hodnotě, kterou je možno přesunout po Dantzigově obvodu sestrojeném k tomuto spoji (tedy
minimální hodnotě v buňkách tohoto obvodu označených -).
27
Nevyvážené (nevybilancované) dopravní úlohy
Nevyvážená (nevybilancovaná) dopravní úloha = kapacity dodavatelů nejsou rovny kapacitám
spotřebitelů. Řešíme přidáním fiktivního dodavatele nebo fiktivního spotřebitele, který má kapacitu
rovnou rozdílu, který chybí do vyvážení.