Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




KCKurzy - Jak udělat zkoušku z EMM 1

PDF
Stáhnout kompletní materiál zdarma (6.63 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.

Velmi užitečná informace ke zvládnutí zkoušky. Z placeného kurzu.

Příklad 1: 

Máme tabulku vzdáleností od dodavatelů ke spotřebitelům 

Výchozí řešení - Vytvoříme pomocí některé z níže uvedených tří metod: 

1) Metoda Severozápadního rohu  

Krok 1: Zjistíme, zda je úloha vyvážená (vybilancovaná).  

Krok 2: Navezeme maximum do levého horního (severozápadního) rohu a dodavatele nebo 
spotřebitele, který se naplní, vyškrtneme.  

21 

Krok 3: Tím se tabulka zmenší a pokračujeme dále až do rozvezení všeho zboží. Při kontrole nám 
musí množství rozvezeného zboží v tabulce odpovídat celkovému rozváženému množství v pravém 
dolním rohu tabulky.

Krok 4: Vypočítáme hodnotu účelové funkce (výsledný počet tunokilometrů) 

Z = 80.20 + 20.15 + 180.12 + 70.12 + 40.8 + 100.17 = 6920 tunokilometrů  

2) Indexová metoda  

Krok 1: Zjistíme, zda je úloha vyvážená (vybilancovaná).  

Krok 2: Najdeme buňku s nejmenším indexem (vzdáleností) a obsadíme maximálním množstvím 
zboží. Dodavatele nebo spotřebitele, který se naplní, vyškrtneme.  

22 

Krok 3: Tím se tabulka zmenší a pokračujeme dále podle nejmenšího indexu až do rozvezení všeho 
zboží. Při kontrole nám musí množství rozvezeného zboží v tabulce odpovídat celkovému 
rozváženému množství v pravém dolním rohu tabulky.

Poznámka: Při tvorbě výchozího řešení došlo k tzv. degeneraci řešení = ve výsledné tabulce 
neodpovídá počet obsazených buněk počtu m + n – 1 = 3 + 4 – 1 = 6 (m = počet dodavatelů, n = počet 
spotřebitelů). Nastává, pokud po odsazení jedné buňky vyškrtnu najednou dodavatele i spotřebitele. 

3) Metoda VAM (Vogelova metoda)  

Krok 1: Zjistíme, zda je úloha vyvážená (vybilancovaná).  

23 

Krok 2: Vypočteme rozdíly mezi dvěma nejnižšími čísly ve všech řádcích a sloupcích – získáme tak 
řádkové a sloupcové diference. Poznámka: Pokud jsou náhodou dvě nejmenší čísla stejná (např. 12 a 
12 ve druhém řádku, beru rozdíl ještě s tím dalším: např. 12 a 17 ve druhém řádku). 

Témata, do kterých materiál patří