EMMII-otazky - ústní zkouška
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
- 10 -
9. Popište princip výběru kompromisní varianty v modelu vícekriteriální analýzy variant, který je
založen na práci informací o mezní míře substituce kriteriálních hodnot. Uveďte zástupce této
třídy metod.
Metoda postupných substitucí Princip: vyplatí se dát více/méně peněz za lepší/horší užitné vlastnosti produktů a služeb?
Indiferenční křivka: spojnice bodů variant se stejnou hladinou preference.
Porovnáváme varianty vždy podle dvou kritérií:
Řídící kritérium – vyřazujeme z hodnocení
Ekvivalizované kritérium – sloučení informací z obou kritérií, používáme pro další hodnocení.
Pro n kritérii potřebujeme n-1 kroků
Volba dvojice kritérií
Stanovení základní indiferenční křivky
Ekvivalizace hodnot řídícho kritéria
Vyloučení řídícího kritéria z rozhodování
Ekvivalizované kritérium vstupuje do dalšího hodnocení
Ukončení: zůstalo pouze 1 kritérium
6) Hodnocení efektivnosti, metoda DEA
1. Uveďte alespoň 3 různé oblasti aplikace metod pro měření efektivnosti. Ke každé z nich uveďte
praktický příklad.
Řízení lidských zdrojů – hodnocení výkonosti pracovníků
Měření výkonnosti organizace nebo její části –
Výkon státní správy – hodnocení výkonosti státní správy, jednotlivých úřadů
Mezinárodní srovnávání – srovnávání v rámci států z různých hledisek
2. Co rozumíme pojmem efektivnost? Charakterizujte alespoň 3 významy tohoto pojmu a ke
každému z nich uveďte praktický příklad.
Musíme vždy vědět, jakou efektivnost zkoumáme.
Základem je koncept „3E“ Efficacy – dělat věci hospodárně – nevynakládat větší úsilí, než je nezbytně nutné, neplýtvat
náklady
Efficiency – dělat věci účinně – dělat věci nejlépe, jak je možné
Effectiveness – dělat věci účelně – nedělat to, co není potřeba, ale zároveň dělat to, co je potřeba.
Měření účinnosti -hospodárnost – přidělení zdrojů a jejich šetření
-účelnost – dána strategickou úrovní řízení
Hodnocení efektivnosti – otázky
*Způsob měření vstupů a výstupů
*Uživatele hodnocení – pro koho měřit, kdo a proč tyto ukazatele potřebuje a jak s nimi naloží
*Zaměření analýzy v čase
*Metodika – počet hledisek (jednokriteriální – fin. analýza x vícekriteriální)
Existence oborových standardů – benchmarking (srovnávání podniku s nějakými jinými podniky,
nejlépe s těmi, co jsou na špičce v oboru)