EMMII-otazky - ústní zkouška
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
- 18 -
6. Zvolte si nějaký reálný systém a uveďte příklad stavových a tokových proměnných, které se v
něm nacházejí.
Učím se do školy: STAV - Matematika, VSTUPNÍ TOK – učím se, VÝSTUPNÍ TOK –
zapomínám. SKLAD: STAV – sklad, VSTUPNÍ TOK – nákupy, VÝSTUPNÍ TOK – prodeje.
7. Popište a vysvětlete základní prvky „diagramu stavů a toků“.
Stav – úroveň, zásoba, akumulace – napuštěná vana
Tok – vstup nebo výstup (přítok vody do vany)
Proměnná
Informační vazba – vyjadřuje vliv jedné proměnné na druhou.
8. Vysvětlete, co je „cíl-hledající“ (negativní) smyčka a „sebeposilující“ (pozitivní) smyčka.
Uveďte příklady.
Cíl-hledající smyčka (negativní, vyvažující) – zachycuje situaci, kdy hodnota proměnné má
v rámci smyčky snižující účinek na sebe samu.
Sebeposilující smyčka (pozitivní) – původní hodnota proměnné má přes několik vazeb na další
proměnné posilující vliv na hodnotu té samé proměnné (např.: peníze na účtu generují úroky, které
se přičítají k původnímu množství peněz na účtu)