EMMII-otazky - ústní zkouška
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
4. Jaký je rozdíl mezi náhodnou veličinou a náhodným číslem? Co je pseudonáhodné číslo a jak se
získává?
Náhodná veličina – proměnná, která nabývá různých hodnot v závislosti na náhodě.
Náhodné číslo – reálné číslo, které splňuje určité vlastnosti, leží v intervalu (0,1)
Pseudonáhodné číslo – čísla vytvářející posloupnost, která se zdají být náhodná, ale ve
skutečnosti jsou generována deterministickým algoritmem.
5. Porovnejte simulační a analytické modely, uveďte jejich výhody a nevýhody.
Simulační modely – možno spočítat i to, co analyticky neumíme.
Je nutné testovat shodu modelu s realitou.
Každý model je částečně jedinečný.
Neprogramujeme celé vždy znovu.
Existuje software, který umožňuje modely sestavovat modulárně.
Analytické modely – základem je formulace problému systémem rovnic a jejich řešení
v uzavřeném tvaru
-kvůli matematické přesnosti je řešení náročné, proto je lepší jen pro jednodušší případy zatížení.
12) Systémová dynamika
1. Vysvětlete pojem „dynamická komplexnost“.
Dynamická komplexnost dává důraz na více smyčkový, nelineární charakter systémů, obsahujících
řadu zpoždění mezi příčinou a důsledkem.
2. Vysvětlete, co je v systémové dynamice myšleno pojmem „politika“.
Politika – pravidlo, pomocí kterého jsou v průběhu času vytvářena provozní rozhodnutí.
3. Vysvětlete termín „řád“ systému, smyčky nebo zpoždění. Jak jej spočítáte?
Řád – vyjadřuje množství obsažených stavových proměnných v dynamickém systému nebo
smyčce
-v lineárním systému jsou obsaženy všechny tokové proměnné lineární kombinací stavových a
exogenních proměnných
-řád spočítám přes integrál
-zpoždění může být materiálové nebo informační
4. Co znamená požadavek na „robustnost“ modelu systémové dynamiky.
- to, že model by se měl vždy chovat podle daných podmínek, navzdory tomu, jaké tyto podmínky
jsou
- to mimo jiné znamená testovat extrémní hodnoty
5. Co jsou a k čemu slouží tzv. „archetypy systému“?
- dílčí struktury, které produkují charakteristické chování a opakují se nezávisle na druhu
modelovaného problému
-někteří autoři sem řadí i zesilující a vyvažující smyčku
-archetyp meze růst, přesouvání břemene, eskalace, erodující cíle, úspěch úspěšným, tragédie
společenského.