Vypisky-z-prednasek-eas-2017-2018
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
př. Japonsko má v ústavě danou 100 % soběstačnost na rýži → mají ji dražší, díky 600 % clo → nedostane se tam konkurenceschopná rýže ze světa
př. EU – mají vlastní agrární trh (společná obchodní a agrární politika)
dimenze agrárního obchodu
národní dimenze
ČR – pod světovým průměrem (3%)
export 8,7 mld. USD
import 9,6 mld. USD
regionální dimenze
EU
Intra 500 mld. USD
Extra 120 mld. USD
globální dimenze
svět cca 1,7 bil USD
do agrárního obchodu patří, jak národní dimenze, regionální dimenze, globální dimenze tak i:
ekonomika – náklady, výnosy, rentabilita, konkurence schopnost
politika – nesmírně důležitá pro charakter agrárního obchodu, vymezuje totiž podmínky pro agrární obchod
politiky zemí nejsou koordinovány, jsou velmi roztříštěné
Norsko, Švýcarsko, Japonsko = zastávají názor že, liberalizace se netýká agrárního obchodu, chtějí soběstačnost, ať to stojí, co to stojí
Austrálie, Nový Zéland, Brazílie, Argentina jsou schopní producenti a zastávají názor že, agrobyznys je prostě byznys, a tak nemusí být zvláštní pravidla
Potom je ještě střed mezi protipóly 60 % spotřeby zajištěno z národních zdrojů
EU necháme trh volný a za externality jim budeme platit dotace
neexistuje nic, co bychom mohli nazvat globálním agrárním trhem, existují propojené národní trhy
kdyby existoval, tak by existovala jedna cena
společnost
životní prostředí
Agrární obchod – trvale udržitelný, respektive přispívající k trvalé udržitelnosti FOTO
kombinace působení několika aspektů
ekonomické
sociální
environmentální
? zastřešují FOTO: politika, kultura, partnerství, spolupráce, prosperita, soutěž, růst, konflikt
udržují charakter trhu, nevedou ke stabilizaci trhu, ale spíše ke stabilizaci společnosti
dobře fungující agrární trh má odlišnou interpretaci v různých zemí FOTO
většina zemí světa (83) má požadavek na minimální potravinovou bezpečnost → většina není ochotna akceptovat dovoz potravin a zaměření se pouze na průmysl → zemědělství se tedy provozuje v drsných podmínkách (např. Finsko, Norsko, Saudská Arábie, Katar = jsou silní producenti ale za brutálních nákladů)
nedochází ke klasickému soutěžení mezi farmáři ale k soutěžení systému!
EU – ještě před reformou 1992
Za to že si od nás někdo koupil máslo, od nás dostal ještě 500 euro
Zemědělec vyprodukoval produkci za cenu x, ale u nás ji neprodal, a tak ji prodal na světovém za y a stát mu doplatil rozdíl → docházelo k další deformaci cen a podmínek globálního trhu, jelikož se tam dostávalo se nekonkurenceschopné ale dotované zboží → navýšení nabídky → cena šla víc dolů → bohaté státy začali drtit státy, za kterými nestály bohaté rozpočty → mnohem konkurenceschopní padali, jelikož nestačili na dotovanou produkci
Čína, Indie = uzavřeli trhy před importy, zvedli cenu na vnitřním trhu = vytlačili konkurenci a zaujali prostor pro domácí, ti byli motivování, cena šla nahoru díky vytlačení