prednasky_-_evropska_integrace_a_environmentalni_ekonomika
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
Reformy SZP
reformy původní politiky – od 80. let (nastavení určitých kvót na jednotlivé komodity, při jejich překročení pokuta)
1992 – McSharryho reforma, komisař pro zemědělství (zablokování intervenčních cen, ale byly zavedeny mechanizmy, kterými zemědělci peníze dostali – ale nikoliv za produkci, ale na obdělávanou plochu)
Agenda 2000 (prohloubení McSharryho reformy)
2003: Mid-Term Review
jednotná platba na farmu (referenční období tel 2000 – 2002)
oddělení plateb od produkce (desoupling)
platby závislé na splnění daných standardů, nikoliv na objemu produkce
modulace platba ovlivněna velikostí farmy
opatření v oblasti rozvoje venkova
úprava cenové politiky některých produktů
rozpočtový strop na léta 2007 – 2013
Financování SZP
Finanční solidarita
Evropský zemědělský orientační a záruční fond (EAGGF)
Záruční sekce (větší – platby intervenční ceny)
Orientační sekce (menší část – znevýhodněné oblasti)
Od 2007
Evropský zemědělský fond pro rozvoj venkova (EAFRD)
Evropský zemědělský záruční fond (EAGF)
Přínosy SZP
společný trh pro zemědělské produkty
tržní organizace zabránily, aby byl evropský trh ovlivněn kolísáním světového trhu
stabilita v zásobení potravinami
model evropského zemědělství se vyvíjí (udržitelný rozvoj, multifunkční zemědělství)
mimoprodukční funkce
reformy mají směřovat k tomu, aby se ze zemědělců stali skuteční podnikatelé
Společná politika rybolovu (je součástí SZP)
vyvíjí se v 80. letech 20. století
oblasti:
zachování stavů ryb
restrukturalizace loďového parku
organizace trhů
rybářské dohody se třetími zeměmi
specifický význam pro regionální rozvoj
financování – FIFG, od 2007 – Evropský rybářský fond (EFF)
problém vyčerpání zdrojů
9. přednáška
Společná dopravní politika
vznik Římskýma smlouvami
Evropská integrace, rostoucí obchod – spolehlivé fungování dopravy
Volný pohyb zboží a osob
Významná role v EU
doprava v EU 15 se podílela na: 10 % HDP, 7 % zaměstnanců, 40 % investic, 30 % energetické spotřeby
Ovlivňuje další oblasti
Stagnace až do 80. let 20 století
Rozvoj dopravní politiky: JEA (jednotný evropský pakt)
zjednodušení procedury rozhodování v Radě tj. kvalifikovanou většinou
aplikace konkrétních pravidel dopravní politiky
komplexní doprava tj. zahrnutí letecké a námořní dopravy
Maastrichtská smlouva – TENs (TransEvropské sítě)
Vývoj dopravy v EU 15 (1990-2000)
Silniční doprava
77 % dopravních služeb v rámci EU (2005)
Otevírání trhu bylo problematické a pomalé
Patří k největším znečišťovatelům životního prostředí, přísná ekologická pravidla
problematika bezpečnosti
Nákladní silniční doprava v rámci jednotného trhu
Nákladní silniční přeprava v letech 1990 - 2000 EU 15 (v tunokilometrech)
Železniční doprava
Původně dominantní postavení
V současnosti mnoho železnic ztrátových, udržovány státními dotacemi
V některých státech jsou železnice zpravovány monopolním podnikem
Cílem je oživení železnic, podpora projektů, které povedou k přesunu dopravy ze silnic na železnice