prednasky_-_evropska_integrace_a_environmentalni_ekonomika
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
Britská sleva (Britský rabat)
1984 M. Thatcherová prosadila na summitu v Fontainebleau slevu na britské příspěvky (návrat 66 % příspěvků zpět do Británie).
argumenty:
malý profit ze zemědělské politiky
vysoké příspěvky do rozpočtu
Finanční perspektiva
Víceletý rozpočtový plán EU.
Stanovuje maximální výdajové částky a složení předvídatelných výdajů.
Delorsův balík (Jack Delors předseda parlamentu EU 1985 – 1995)
Finanční perspektiva na období 1988 – 1992
dobudování vnitřního trhu, který nastal roku 1993
Zaměřen na dovršení procesu vytváření jednotného vnitřního trhu, obsahoval:
limit pro odvody z DPH
zavedení zdroje na bázi HNP
omezení výdajů na zemědělskou politiku, protože tyto výdaje neúměrně rostli (zemědělci se snažili maximalizovat výrobu, protože přebytek EU vykoupí)
zvýšení příspěvků do strukturálních fondů
udržení kompenzací pro Velkou Británii
Delorsův balík
Finanční perspektiva na období 1993 – 1999
Souhrn opatření potřebných k dosažení hospodářské a měnové unie.
Posilnění významu dodatečného zdroje na bázi HNP (zvýšení z 1,2 % na 1,27 % HNP)
Oslaben význam odvodů z DPH (z 1,4 % na 1,0 %)
Systém střednědobého plánování 7 let zůstal nadále zachován
Agenda 2000
Finanční perspektivy na období 2000 – 2006 přijata jako součást dokumentu Agenda 2000.
Strop příjmů z HNP zachován na 1,27 %.
Redukce příjmů z DPH (max. 0,5 % z HNP).
Zachován princip diferenciace plateb jednotlivých zemí a kompenzace pro Velkou Británii.
Komplexní balík, který řešil např.:
reformu Společné zemědělské politiky
přístup nových členům EU
strukturální politika
Finanční perspektiva 2007 – 2013
Schválena v prosinci 2005.
Celková výše: 862,4 mld. EUR = 1,045 % HNP EU.
Problematické schvalování (řešilo 25 zemí EU a naposledy přistoupené státy měli velké požadavky)
Struktura výdajů 2007 – 2013
Udržitelný růst (44,1 %)
Konkurenceschopnost pro růst a zaměstnanost
Koheze pro růst a zaměstnanost
Zachování a řízení přírodních zdrojů (43 %)
Přímé platby a tržní opatření, rozvoj venkova, rybářství a další.
Občanství, svoboda, bezpečí a spravedlnosti (1,2 %)
Svoboda, bezpečí a spravedlnost
Ostatní vnitřní politiky
EU jako globální partner (5,8 %)
Administrativa (5,8 %)
Kompenzace (0,1 %)
11. přednáška
NÁPLŇ ENVIRONMENTÁLNÍ EKONOMIKY A TRVALE
UDRŽITELNÝ ROZVOJ
Teorie externalit
Externality (externí efekty) – nekompenzované vlivy ekonomických aktivit na sebe navzájem i na životní prostředí ... tj. vliv, který je hmatatelný, měřitelný, ale kterým se klasická ekonomika nezabývá.
Náklady nebo výnosy, které nejsou zahrnuty v nákladech nebo výnosech svých průvodců.
Rozdíl mezi společenskými náklady nebo výnosy určité ekonomické aktivity a soukromými náklady a výnosy této ekonomické aktivity. ... tj. pokud budeme nějakou ekonomickou aktivitu posuzovat z pohledu manažera nebo státní správy, nebude to pohled totožný. Soukromý sektor nemá možnosti vyčíslit náklady za znečištění prostředí – může se zjistit např. náklady na životní prostředí z silniční dopravy obecně, nelze to vypočítat na jediný subjekt.
Negativní externality – působí dodatečné náklady společnosti
Pozitivní externality – působí kladně, snižuje dodatečné náklady společnosti (např. vysazení lesa)
problém může být i v tom, že náklad na externalitu nemusí vznikat současně jako externalita (např. při stavbě továren v podhůří vznikají náklady o mnoho let později – rekultivace prostředí
řeší to otázka udržitelného rozvoje