prednasky_-_evropska_integrace_a_environmentalni_ekonomika
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
primární právo
normy obsažené převážně v zakládajících smlouvách Společenství a ve smlouvách, které je doplňují
Slučovací smlouva – sloučení institucí EU
Jednotný evropský akt 1986
Smlouva o Evropské unii
Amsterodamská smlouva
Smlouva z Nice (přinesla pravidla evropských institucí po rozšíření EU v roce 2004)
b) sekundární právo
právní akty přijaté orgány společenství. Právo sekundární na právo primární bezprostředně navazuje a je od něj odvozené
formy sekundárního práva
nařízení – zákony EU, má obecnou platnost ve všech členských státech bez výjimky a státy EU je automaticky přebírají, aniž by ho museli implementovat do svého národního práva. Musí být publikováno v úředním listu společenství
směrnice – mají obecnou platnost, ale pouze udává cíl, kterého musí státy dosáhnout a nechává na úvaze států, jakým způsobem dosáhnout daného cíle. Každý členský stát musí směrnici zapracovat do svých národních zákonů.
Rozhodnutí – je závazný právní akt a je potřeba se mu podřídit, ale vymezuje toho, kdo se jím musí podřídit. Např. jen určité členské státy atd.
doporučení a stanoviska – nejsou závazná pro členské státy, EU v tomto případě poskytuje návod, jak mají státy jednat, vyjadřuje své stanovisko k určitému problému.
rozsudky Soudního dvora
Unijní právo je vybudováno na principu koordinace členských států. Týká se zejména právo II. A III. Pilíře EU, tj. právní akty společné zahraniční a bezpečnostní politiky a justiční spolupráce v trestních věcech.
Legislativní procedury
Těžiště rozhodovacího procesu – tvorba právních norem
O všech základních normách rozhoduje Rada ministrů
Před konečným rozhodnutím Rady musí být dodrženy dané rozhodovací procedury. Neexistuje jednotný vzor na přijímání legislativy, v různých oblastech jsou různé procedury
Procedura konzultací (slyšení)
nejstarší procedura - kromě Rady jsou zapojeny i Komise a Evropský parlament
Parlament nemá hlavní vliv na připravovanou legislativu (nepřijímá ji, pouze bere na vědomí). Jde pouze o stanovisko parlamentu. Existuje pouze 1 čtení navržené právní normy Komisí a parlament vyjádří pouze stanovisko, případně požadované změny. A poté Rada ministrů schvaluje právní normu.
Procedura spolupráce
posílila pravomoci evropského parlamentu. Bylo sice možné parlament obejít, ale pokud parlament navrhl nějaké změny nebo s ním vůbec nesouhlasil, pak musí Rada ministrů schválit danou normu jednomyslně.
Procedura spolurozhodování
byla zavedena smlouvou o EU, dále posiluje pozici evropského parlamentu a pokud by se stále rušila, pak musí být sestaven výbor a musí dojít k dohodě – kompromisu a pak je možné právní normu schválit.
Procedura souhlasu
používá se v pouze některých zvláštních případů (ty, které zásadně ovlivňují chod EU) např. přijetí nových členů EU.
Parlament, tak při vyslovení nesouhlasu vetuje. Nesmí však navrhovat změny.
procedura schvalování rozpočtu
je určitý koloběh a nakonec evropský parlament schvaluje konečnou verzi rozpočtu min.3/5 hlasů.