Psychologie-Osobnosti-a-soci, výpisky z hodin
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
Sebepřeceňování či podceňování působí jedinci potíže se sebou samým i v komunikaci s okolím
(když někdo reaguje přehnaně, situace se dotkla skrytého nevyřešeného konfliktu- „Johariho okna“
/skryté v nevědomí/ - jedinec ani sám neví odpověď a hledá ji v medikacích, církvích…)
Svědomí
Přináší jedinci uspokojení když jedná v souhlase se svým ideálním obrazem „já“ X výčitky když
porušil morální zásady podle kterých se má řídit. Vytváří se v průběhu sociálního učení, i když jeho
teoretické základy jsou u jednotlivých teorií osobnosti odlišné.
Společenské postoje a hodnotové orientace, osobní filozofie, náboženská víra
Jsou závislé na motivaci jedince a jeho hierarchii potřeb, jsou součástí charakteru a mohou
vykonávat důležitou autoregulační funkci v životě jedince.
XII.
Motivace
- Motivy představují chování vůle, vědomé i nevědomé. Každé chování je motivováno (dosažení cíle, vyhnutí se)
- Motivace je určitý vztah člověka ke skutečnosti,kt.ho obklopuje, k věcem i k ostatním lidem a k okolnímu dění.
Zahrnuje vnější pobídky a cíle, i vnitřní motivy.
12.1. POTŘEBY - Organismus musí udržovat rovnováhu se svým prostředím. Pokud něco chybí (přebývá), signalizuje vnitřní systém
tuto info do svého řídícího centra a vzniká potřeba (motivace) to doplnit (upravit rovnováhu).
- Jsou-li pro nás předměty, lidé nebo děje přitažlivé, snažíme se je získat (apetence), když nás odpuzují/bojíme se
snažíme se jim uniknout (averze)
- „Lidské motivy se formují v činnostech, kt.probíhají v sociální skupině, ve styku s lidmi, pod vlivem společnosti,
kultury, společenských hodnot a norem, podle mechanismů sociálního učení a působení skupiny na jedince.“ (v