Psychologie-Osobnosti-a-soci, výpisky z hodin
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
aktivitu
Kognitivní hodnocení situace – zvažuji situaci, zda je pro mě pozitivní nebo negativní.
Emoční hodnocení a prožívaná emoce – vyplývají z toho co pro mě situace znamená, jak jsem jí vyhodnotila.
V případě negativního kognitivního hodnocení–úlek a strach, pozitivního–radost.
Výraz obličeje – zobrazuje jakou emoci prožíváme, reakce je srozumitelná v celém těle, je fyziologicky
podmíněna. Emoční výrazy nelze předstírat. Pokud své emoci uvěříme, můžeme to zahrát i mimikou těla.
- Základní dělení emocí:
Strach – Nelibá emoce, při skutečném nebo imaginárním ohrožení. Většina toho co náš děsí, nás ohrožuje
jen v našem pojetí (ve skutečnosti to můžeme zvládnout)
Smutek – nelibí emoční stav, reakce na ztrátu nebo představu ztráty žádoucího cíle
Radost – libí emoční stav, reakce na dosažení cíle, nebo očekávání dosažení cíle
- Když si uvědomíme že můžeme svoje emoce pozorovat, ovlivníme je tím. Reagujeme pak i na své prožívání situace.
„Jsem šťastný, protože se usmívám“ – závislost našeho prožívání na výrazu obličeje (19.st. James-Langeova teorie)
12.5. POSTOJE - Jsou součástí motivace, vytváří se v průběhu života sociálním učením i zkušenostmi.
- Představují schopnost jedinců pohotově reagovat na určité podněty stejným způsobem při stejných situacích.
(mám ráda určitou skupinu => na zjištění že hrají v okolí reaguji radostně a nemusím zjišťovat co tentokrát hrají.)
- Získané dispozice, kt.zahrnují:
Poznání příslušného objektu - kognitivní stránka (znám to, byla jsem tam, zažila jsem to)
Citové hodnocení (vím že to mám ráda /bojím se /mám kladný vztah)
Pobídky k jednání (tam jdu / odtud prchám)