Varianty-na-zkoušku
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Rozlišujeme většinou dva základní typy pozorování:
INTROSPEKCE - Pozorování vlastního prožívání
EXTROSPEKCE - Pozorování chování druhých osob
Také mamé skryté pozorování, a přímé pozorování.
Můžeme dělit:
1. Podle zaměřenosti (organizační, zaměřené)
2. Podle délky pozorování (krátkodobé, dlouhodobé)
3. Podle situace (v přirozených situacích, v uměle navozených situacích)
4. Podle počtu pozorovaných jedinců (individuální, skupinové)
podmínky úsp³šného pozorování: stanovení cíle ,objektivita pozorování…
8a.
Sociální kognice a osobnostní filtr
Terminální období a jeho význam u Ericksona
Pojmy: sex. vývoj Freuda,
období orální
anální
falické
latence
genitální
temperament dle Sheldona,
endomorfní
atletikovi mezemorfné
astenkovi ektomorfné
Alerovo zákl. pojetí
Usilovani
nadřnost
Sociální kognice a osobnostní filtr =
Sociální kognice - vnímání osob, ale také úsudky o nich včetně vnímání a interpretace sociálních událostí, které tyto osoby vytvářejí.
Funkční články kognitivního systému = funkční schémata, která pomáha orientaci v různých sociálních situacích a rozpoznává jich. Osobnostní filtr – rozhodnuje věnovat nám pozornost situace nebo ne, vytvářen na základě paměti, vnímání a zkušeností. výsledný vjem může být: přiměřený realitě, zesílený, zeslabený, nulový zkreslený.
Terminální období a jeho význam u Ericksona =
Terminální období - konečná fáze života, hraniční stádium mezi životem a smrtí.
Erickson charakterizuje ho: integrita "já" proti zoufalství.
V poslední fázi ontogenetického vyvoje jde o integritu «já» vyrovnávání se s bilancí vlastního života i s faktem smrti. Podle Eriksona jde o pochopení řádu věcí, o jakousi moudrost, i o shrnutí všech předchozích stadií - co do míry jejich zvládnutí i co do zpětného hodnocení.
8b.
Stres- definice, faktor, Selyeho koncepce
Psychologické testy- výhody, nevýhody, dělení
Verbální komunikace + příprava mluveného projevu
Po základní důvěra x základní nedůvěře
autonomie x studu a pochybám
iniciativa x vině (předškolní)
snaživost x méněcennosti (ml. školní)
hledání vlastní identity x konfúzy rolí
intimnost x izolaci
generativa x stagnaci
integrita já x zoufalství jmy: typy dle Ericksona (8),
druhy inteligence (2),
practicka
teoreticka
socialni (ale když 2 – fluidni a krystalicka)
animus (1),
analit psycho
anima (1),
analit psycho
druhy gest (3)
symboly
bloky
ilustrátory
Stres- definice, faktor, Selyeho koncepce
Stres (zátěž, tlak, tíseň) souhrn fyzických a duševních reakcí na nepřijatelný poměr mezi skutečnými nebo představovanými osobními zkušenostmi a očekáváními.
V původní Selyeho koncepci slovo stres znamenalo jako způsob odpovědi organismu na zatež. H. Selye, poukazuje na to, že bez stresu, by bylo málo pozitivních změn a konstruktivních činností, stres je ve své podstatě aktivačním činitelem, proto každý organismus stres potřebuje. Zavedl i pojmy eustres a distres.