Varianty-na-zkoušku
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Mluvený projev =
Příprava vlastního mluveného projevu:
-
pokud očekáváme, že budeme muset vystoupit na veřejnosti, měli bychom se připravovat nahlas
-
umění práce s textem
-
papír velikosti A4 čteme asi 3 minuty
-
odborný text oživíme vlastní zkušeností a příklady
-
abychom nemuseli z papíru předčítat
-
text si přečteme alespoň 3x
-
v textu si výrazně označíme základní osnovu
12a.
Wundt
Řeč – verbální komunikace
Pojmy: řešení konfliktu (5),
Soupeřeni
Spoluprace
Kompromis
Kompenzace
Rezignace
rozdělení duše Aristotelem (3),
vegetativni
senzitivní
rozumova
asociační zákony (2),
zákon podobnosti
zákon kontrastu
zákon dotyku v prostoru a čase
inteligence (2),
vrozena
ziskana
dyáda (1)
nelmenši jednotka
Wundt = Wundt – zákon podobnosti, kontrastu, dotyku v prostoru a čase
Nejdůležitějšími asociačními zákony jsou podobnost, kontrast, dotyk v čase a prostoru a princip kauzality:
-
Zákon podobnosti – projevuje se například tím, že se nám při pohledu na obraz nějakého známého malíře vybaví představy jeho dalších děl.
-
Zákon kontrastu – podle něho je představa bílé barvy asociována s černou barvou, podobně jako jsou spojeny představy dne a noci, světla a stínu.
-
Zákon dotyku v prostoru – podle něho existují spoje mezi představami, které vznikly na stejném místě.
-
Zákon dotyku v čase – podle něho jsou vzájemně propojeny představy, které vznikly buď současně, nebo v časové následnosti.
Řeč – verbální komunikace =
Řeč je specificky lidským prostředkem dorozumívání a komunikace . Jazykový znak je výjimečný tím, že pro každého má jiný obsah. To je důsledek skutečnosti, že slovo má současně dva významy: slovníkový (denotativní) a osobní (konotativní).
-
komunikace probíhá nejméně ve dvou významových liniích
-
tematická – obsahová
-
interpretační – smyslová (jaký má smysl)
Hlavní podmínkou kvalitní verbální komunikace je znalost jazyka, ve kterém probíhá komunikace.
Chyby ze strany výdejce informace -
o - nesrozumitelně vyjádřené myšlenky
o - používání slov, kterým příjemce informace nerozumí
o - používání mnohovýznamových slov nebo neurčitých výrazů,
o - nerespektování zpětné vazby,
o - nesoulad mezi verbální a neverbální informací,
o - bílý šum
Chyby ze strany příjemce informace -
o - nepozornost či nezájem,
o - citové předsudky příjemce ke sdělení.
12b.
Frustrace
Osobnost dle Freuda
Pojmy: nejmenší soc. jednotka (1),
Dyada
směry vědecké psychologie (5),
tvarova
behavioralni
hlubinna
humanisticka
biologicky přistup
kdo založil IQ (1),
w. stern
typy skupin dle norem (2),
formalni
neformalni
vlastnosti pozornosti (4),
přepojování
výběrovost
kolísání
rozsah
efekty (3)
novosti
halo=efekt
prvního dojmu
Frustrace =
Frustrace má v psychologii několik významů, to je vnější situace, v kterou člověku něco nedava dosáhnout cíle nebo jí můžeme chápat, jako vnitřní stav a prožívání této vnější situace.