Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




IT-prednasky-1-9

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (4.29 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Přednášky
Vnímání grafiky
  • Lidské oko se sestává

    • 130 milionů tyčinek (citlivé, černobílé)

    • 7 milionů čípků (méně citlivé, barevné)

    • 1 milion nervových vláken

    • Vyvážení bílé

  • Vnímání obrazu

    • Primární obraz: V oblasti ohniska čočky

    • Sekundární: Okolí – tzv. periferní vidění

  • Různé vnímání barev !!! - Cca 400 000 odstínů - Různé preference

Barevná hloubka
  • Barevná hloubka udává, kolik barev je možné zobrazit pomocí barevného modelu

  • Pokud v modelu RGB každá barva nabývá hodnot 0-255, lze spočítat barevnou hloubku 2563, tedy více než 16 miliónů barev

  • Lidské oko je schopno rozlišit cca 190 000 odstínů

Barevná hloubka
  • Počet barev jednoho bodu – datová náročnost

  • 1bit – 2 barvy

  • 4bity – 16 barev

  • 8bitů – 256 barev

  • 16bitů – 65536 barev

  • 24bitů – 16,7 milionu – True color

  • 32bitů – 4,3 miliardy barev

Histogram
  • Graf rozložení bodů v obrazovém souboru, Udává jasnost jednotlivých bodů, Zjištění vad

Komprese
  • Snaha o zmenšení datového objemu nutného pro uložení obrázku nebo videa

  • Bez komprese – max kvalita, max velikost - RAW

  • Bezztrátová komprese – snížení velikosti bez ztráty dat- ZIP

  • Ztrátová komprese – likvidace drobných částí nepodstatných pro výsledek - MP3, JPG

Příklad ztrátové komprese
  • Ztrátová komprese

    • Využívá nedokonalosti lidského oka a vynechává „nepodstatné“ části obrázku

    • Ze zkomprimovaného obrázku není možné zpětně vytvořit původní obrázek – zkreslení je nevratné

    • U ztrátové komprese je možné volit úroveň zkreslení

  • Tto je dbry prklad kompse dat:

  • Prve dost dat pro pchpení, co vta znmná

Rastrová grafika
  • Matice hodnot – bodů

    • Barva

    • Průhlednost

  • Pixel - Nejmenší obrazový prvek, Bezrozměrná veličina

  • TIFF, RAW, BMP, JPG, PNG, ...

  • Fotorealistická grafika

  • Problém při změně velikosti

    • zvětšení – zhrubne rastr

    • zmenšení – ztratí se detail

Rozlišení
  • Rozlišení obrázku/monitoru v bodech

    • Udává počet bodů na šířku a na výšku

    • Vyšší rozlišení - Vyšší kvalita, Vyšší datová náročnost

    • Full HD obraz - 1920*1080 20736000 – 2MPix

    • Snímače

      • Mobil 41MPix :-D, běžně 13Mpix

      • Profi zrcadlovka 36Mpix

      • Kompakt 24Mpix

      • Ultrazoom 20Mpix

Fotografie – rozlišení
Rozměr fotogragie Rozlišení – počet obrazových bodů 9x13 2 Mpix 10x15 3 Mpix 13x18 4 Mpix 15x20 5 Mpix 18x24 6 Mpix 20x26 7 Mpix 20x30 8 Mpix
20Mpix a velikost čipu
  • Jednotka DPI – Dots per inch

  • Čtverec 2,54cm

  • Vyšší DPI = Více dat

  • Fotografie

    • 300DPI (150DPI) pro fotografie

    • 600DPI pro velkoformátovou

  • FX – 36mm x 24mm (15M DPI)

  • ASP-H – 27,9mm x 18,6mm (16M DPI)

  • ASP-C – 23mm x 15,5mm (36M DPI)

  • 4/3 – 17,3mm x 13mm (57M DPI)

  • 1/1,7 – 7,6mm x 5,7mm (290M DPI)

  • 1/2 – 6,4mm x 4,8mm (425M DPI)

  • 1/2,3 – 6,16mm x 4,62mm (454M DPI)

Bezztrátová komprese
  • Zmenšuje velikost souboru bez ztráty obrazové informace

  • Většinou není tak účinná jako ztrátová komprese

  • Po zpětném dekomprimování je získána totožná obrazová informace jako před kompresí

  • Několik algoritmů najednou

  • Transformace – převod dat na lépe komprimovatelnou formu

  • Slovník – zápis segmentů – v případě opakování se pouze uvede odkaz

  • Statistické – pro časté opakování – statistická funkce

Témata, do kterých materiál patří