Velkomoravská mise a její význam - seminárka
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Závěr
Poselství dvou bratří ze Soluně, Konstantina a Metoděje, tak nebylo zcela zapomenuto. Pouze si muselo najít svoji cestu, jak se dostat ke slovanským národům a s nimi přežít. Staroslověnština stála vedle latiny a řečtiny jako jejich rovnocenný partner a zařadila se tak mezi významné mezinárodní jazyky tehdejšího světa.
Obrázková příloha
Seznam použité literatury
BOGOCZOVÁ, Irena: Textová opora k přednáškám a cvičením z předmětů Úvod do slavistiky a Staroslověnština. Ostrava 2006.
MAREŠ, František Václav: Cyrilometodějská tradice a slavistika. Praha 2000.
STANISLAV, Ján: Životy slovanských apoštolov Cyrila a Metoda v legendách a listoch. Turčiansky Sv. Martin 19503.
VEČERKA, Radoslav: Staroslověnština v kontextu slovanských jazyků. Praha 2006.
Internetové zdroje
http://www.abcviry.cz/index.php/nabozenstvi-jake-proc/95-naboz-slovanu?showall=1&limitstart= 8. 10. 2017.
Byzantská říše vznikla rozdělením říše Římské v roce 395 n. l. na Východořímskou říši (Byzanc) a Západořímskou říši. Byzanc potom zaniká v roce 476 n. l. a Byzanc zanikla až roku 1453 rukou osmanských Turků, kdy padlo hlavní město Byzantské říše – Konstantinopol.↩
Jednalo se o bulharsko-makedonské nářečí. Viz. MAREŠ, František Václav: Cyrilometodějská tradice a slavistika. Praha 2000, s. 9.↩
BOGOCZOVÁ, Irena: Textová opora k přednáškám a cvičením z předmětů Úvod do slavistiky a Staroslověnština. Ostrava 2006, s. 26.↩
STANISLAV, Ján: Životy slovanských apoštolov Cyrila a Metoda v legendách a listoch. Turčiansky Sv. Martin 19503, s. 13–15.↩
BOGOCZOVÁ, I.: Textová opora, s. 26.↩
První misie, na kterou Konstantina Michael III. vyslal, směřovala k Saracénům (Arabům). Zde Konstantin úspěšně obhajoval křesťanskou víru, avšak zdejší problém zcela nevyřešil.↩
STANISLAV, J.: Životy, s. 18, 22–24.↩
Centrum Velké Moravy byl Veligrad, sídlo knížete Moravanů - Rastislava.↩
V této době na Velké Moravě působili jak kněží franští, tak i latinští.↩
STANISLAV, J.: Životy, s. 41., Televizní seriál: Cyril a Metoděj – Apoštolové Slovanů↩
VEČERKA, Radoslav: Staroslověnština v kontextu slovanských jazyků. Praha 2006, s. 89.↩
MAREŠ, F. V.: Cyrilometodějská tradice, s. 9.↩
VEČERKA, Radoslav: Staroslověnština, s. 87.↩
Pojmem henoteismus je užíván pro druh náboženství, kde je uctíván jeden bůh hlavní, ale i řada bohů dalších. Viz. https://cs.wikipedia.org/wiki/Henoteismus 8. 10. 2017.↩
Jednalo se především o bohy živlů. Mezi hlavní staroslovanské bohy patří bůh Svarog (bůh světla a tepla), Perun (bůh bouře, hromů a blesků) a další. Viz. http://www.abcviry.cz/index.php/nabozenstvi-jake-proc/95-naboz-slovanu?showall=1&limitstart= 8. 10. 2017.↩
http://www.abcviry.cz/index.php/nabozenstvi-jake-proc/95-naboz-slovanu?showall=1&limitstart= 8. 10. 2017.↩
VEČERKA, Radoslav: Staroslověnština, s. 87–88.↩
VEČERKA, Radoslav: Staroslověnština, s. 89.↩
Tamtéž, s. 90.↩