Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Velkomoravská mise a její význam - seminárka

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (796.54 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Závěr

Poselství dvou bratří ze Soluně, Konstantina a Metoděje, tak nebylo zcela zapomenuto. Pouze si muselo najít svoji cestu, jak se dostat ke slovanským národům a s nimi přežít. Staroslověnština stála vedle latiny a řečtiny jako jejich rovnocenný partner a zařadila se tak mezi významné mezinárodní jazyky tehdejšího světa.

Obrázková příloha
Seznam použité literatury

BOGOCZOVÁ, Irena: Textová opora k přednáškám a cvičením z předmětů Úvod do slavistiky a Staroslověnština. Ostrava 2006.

MAREŠ, František Václav: Cyrilometodějská tradice a slavistika. Praha 2000.

STANISLAV, Ján: Životy slovanských apoštolov Cyrila a Metoda v legendách a listoch. Turčiansky Sv. Martin 19503.

VEČERKA, Radoslav: Staroslověnština v kontextu slovanských jazyků. Praha 2006.

Internetové zdroje

http://www.abcviry.cz/index.php/nabozenstvi-jake-proc/95-naboz-slovanu?showall=1&limitstart= 8. 10. 2017.

  1. Byzantská říše vznikla rozdělením říše Římské v roce 395 n. l. na Východořímskou říši (Byzanc) a Západořímskou říši. Byzanc potom zaniká v roce 476 n. l. a Byzanc zanikla až roku 1453 rukou osmanských Turků, kdy padlo hlavní město Byzantské říše – Konstantinopol.↩

  2. Jednalo se o bulharsko-makedonské nářečí. Viz. MAREŠ, František Václav: Cyrilometodějská tradice a slavistika. Praha 2000, s. 9.↩

  3. BOGOCZOVÁ, Irena: Textová opora k přednáškám a cvičením z předmětů Úvod do slavistiky a Staroslověnština. Ostrava 2006, s. 26.↩

  4. STANISLAV, Ján: Životy slovanských apoštolov Cyrila a Metoda v legendách a listoch. Turčiansky Sv. Martin 19503, s. 13–15.↩

  5. BOGOCZOVÁ, I.: Textová opora, s. 26.↩

  6. První misie, na kterou Konstantina Michael III. vyslal, směřovala k Saracénům (Arabům). Zde Konstantin úspěšně obhajoval křesťanskou víru, avšak zdejší problém zcela nevyřešil.↩

  7. STANISLAV, J.: Životy, s. 18, 22–24.↩

  8. Centrum Velké Moravy byl Veligrad, sídlo knížete Moravanů - Rastislava.↩

  9. V této době na Velké Moravě působili jak kněží franští, tak i latinští.↩

  10. STANISLAV, J.: Životy, s. 41., Televizní seriál: Cyril a Metoděj – Apoštolové Slovanů↩

  11. VEČERKA, Radoslav: Staroslověnština v kontextu slovanských jazyků. Praha 2006, s. 89.↩

  12. MAREŠ, F. V.: Cyrilometodějská tradice, s. 9.↩

  13. VEČERKA, Radoslav: Staroslověnština, s. 87.↩

  14. Pojmem henoteismus je užíván pro druh náboženství, kde je uctíván jeden bůh hlavní, ale i řada bohů dalších. Viz. https://cs.wikipedia.org/wiki/Henoteismus 8. 10. 2017.↩

  15. Jednalo se především o bohy živlů. Mezi hlavní staroslovanské bohy patří bůh Svarog (bůh světla a tepla), Perun (bůh bouře, hromů a blesků) a další. Viz. http://www.abcviry.cz/index.php/nabozenstvi-jake-proc/95-naboz-slovanu?showall=1&limitstart= 8. 10. 2017.↩

  16. http://www.abcviry.cz/index.php/nabozenstvi-jake-proc/95-naboz-slovanu?showall=1&limitstart= 8. 10. 2017.↩

  17. VEČERKA, Radoslav: Staroslověnština, s. 87–88.↩

  18. VEČERKA, Radoslav: Staroslověnština, s. 89.↩

  19. Tamtéž, s. 90.↩

Témata, do kterých materiál patří