POL112 Zápisky
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Myšlenková východiska – kapitalismus, socialismus a jejich budoucnost
Analyzoval kapitalismus a socialismus, demokracii bral spíše jako doplněk této analýzy
Kapitalismus podle něj směřuje k úpadku – ne z důvodu porážky, ale naopak svého úspěchu
Kapitalistická ekonomika prochází neustálou proměnnou – odráží se to i do společenské sféry, mění se její struktura – hybatele, čili podnikatele, postupně nahrazují byrokratičtí administrátoři
Individualistický étos nahrazuje kolektivní spolupráce
Prakticky tak mizí buržoazní třída a s ní její vůdčí ekonomická i společenská funkce
Ničí kolem sebe i instituce monarchie, která plní v kapitalismu důležité integrující a symbolické funkce – s rozmachem kapitalismu však dochází k podemílání její legitimity
Kapitalismus naplňoval očekávání z hlediska uspokojení lidských potřeb
Stav nasycenosti je však u většiny lidí jen těžko dosažitelný
Na uspokojení rostoucích konzumních potřeb ne vždy dokážou produkční technologie reagovat
Nenaplňování potřeb občanů vede ke kritice celého systému, vytváří se tak atmosféra všeobecného nepřátelství vůči politickému řádu
Nebezpečná vrstva frustrovaných intelektuálů, které kapitalismus sám produkuje
Kritika je pro ně denním chlebem
Hodnoty a systém jsou čím dál zranitelnější, v kapitalismu je tak skryt silný sebedestruktivní potenciál, který jej povede k úpadku
Některé prognózy se naplnily, avšak neukázalo se, že by po podnikatelském kapitalismu měl časem nastoupit socialismus
Socialismus označoval za institucionální strukturu, v níž kontrola produkčních prostředků i samotné produkce spočívá v rukou centrální moci
Ekonomické záležitosti společnosti náležejí do sféry veřejné a nikoliv soukromé
Demokracie jako metoda, nikoliv cíl: kritika klasické demokracie
Jak nakládat s pojmem demokracie – demokracie je podle něj politická metoda, tzn. jistý typ institučního zabezpečení politických rozhodnutí, a proto nemůže být cílem sama o sobě
Demokracie nemá mít povahu politického rozhodování, v něm by lid vládl prostřednictvím volených zástupců – kritika utilitaristů a Rousseaua – představa obecného blaha, vůle lidu a racionality lidu je podle ve skutečnosti mylná
Cíl dosažení obecného blaha je podle tvůrců klasické teorie jasný všem členům společnosti, protože jde o racionální občany, lišit se mohou pouze v detailech, všichni vědí, co je dobré a co je zlé – Schumpeter to označuje za mýtus:
Jednoznačně určitelné obecné blaho neexistuje – pro každého jedince má zcela jiný význam
I kdyby se podařilo dosáhnout shody na obecném blahu, není přesto možné vyřešit jednotlivé dílčí problémy – názory na ně se budou lišit, dojde k nesouladu obecného cíle
Nelze stanovit obecné blaho, není možné stanovit obecnou vůli