POL112 Zápisky
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Všeobecné volební právo - základ inkluzivity všech dospělých občanů
Právo ucházet se o veřejný úřad – otevřeno většině dospělých
Svoboda projevu
Přístup k alternativním zdrojům informací
Svoboda sdružování
První čtyři kritéria jsou spojena s férovostí, soutěživostí a otevřeností voleb
K zásadě, že jeden volič znamená jeden hlas, přidává liberální prvky představy o lidské svobodě – vytvořil tak klasický základ liberálního chápání demokracie
Další autoři (Karl, Schmitter) přidali další kritéria jako fakt, že lidem zvolení představitelé vykonávají své ústavní pravomoci bez tlaku nevolených aktérů (např. armáda, viz jihoamerické případy) a také existenci autonomie politické obce (nezávisle na jiném politickém systému)
Chybějící civilní kontrola armády je nebezpečím ohrožující přetrvání demokracie
Podobnou vyhrazenou doménou může být státní byrokracie, nemohou-li ji volení úředníci (politici) ovlivňovat
Pro Karla a Schmittera je moderní demokracie systémem vládnutí, ve kterém vládnoucí za své činy ve veřejné sféře skládají účty občanům, jež jednají nepřímo, prostřednictvím soupeření a spolupráce svých volených zástupců
Občané musí kooperovat, aby mohli soutěžit
Argentinec Guillermo O´Donnell přidal další doplnění:
Nespornost národního teritoria
Volební období politiků nebude ukončeno před koncem ústavou daného termínu na základě arbitrárního aktu
Trvalost demokracie – pokračování férové volební soutěže a respektování politických svobod se dá očekávat i v budoucnu
Kanadský politolog Alan Siaroff rozlišuje pět základních rysů:
Svobodná a férová soutěž o politické úřady
Odpovědná vláda – transparentní provádění politických rozhodnutí
Plná a rovnoprávná politická participace
Plná občanská práva
Dobře fungující stát umožňující efektivní a férové vládnutí založené na rule of law
Střetávání teorie a praxe demokracie a potřeba demokratické střídmosti
O´Donell vnímá důležitou roli neformálních pravidel a institucí, jež jsou na první pohled neviditelná, ale přesto významná
Typicky jde o klientelismus, specifická vazba mezi patronem a jeho klienty
Odměnou za podporu patronovi získávají klienti místo ve státní správě, výhodné kontrakty
Klientelismus tak často nahrazuje politickou soutěž na programové bázi
Jde o projev partikularismu (prosazování dílčích zájmů před zájmem celku)
Slabě rozvinutá občanská kultura
Slabá horizontální zodpovědnost, není zajištěna kontrola mezi státními orgány
Často prezident překračuje vymezené hranice, obrací se přímo k lidu jako jedinému posvětiteli jeho rozhodnutí – delegativní demokracie, nedá se již označit za liberální demokracii v západním slova smyslu
Larry Diamond zmiňuje fungující kontrolu výkonné moci prostřednictvím dalších státních orgánů jako jeden ze základních rysů liberální demokracie (soudy, parlament, ombudsman, Nejvyšší kontrolní úřad,…)
Klasifikuje tak společně s O´Donellem demokracii liberální a volební (splňující pouze kritéria svobodných voleb)