Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Výpracky 3 ke kolokviu z OPZ

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (262.5 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

II. Analytické studie c) Případ – kontrola (case – control) Retrospektivní Jedinec d) Kohortové Prospektivní, longitudinální Jedinec STUDIE ZALOŽENÉ NA EXPERIMENTU III. Kontrolovaný pokus Prospektivní Jedinec (pacient) IV. Populační intervenční studie Prospektivní Populace

- deskriptivní studie – četnost a frekvence + rozložení nemocí v populaci podle kdo, kde, kdy; zdroj hypotéz

- ekologická (korelační) studie – předmětem studia populační celky; sleduje se populace na různých územích (geografická) nebo 1 populace v různých časových obdobích - srovnávání; je to ryhlé a levné, ale nelze ke použít pro prokazování příčinné závislosti

- průřezová (prevalenční) s. – soubor sledovaných náhodným výběrem jedinců ze studované populace; 1rázové zjištění v určitém okamžiku; prevalence nemocí a rizikových faktorů

- analytická s. – prověřují hypotézy, objasňují vztah příčiny a následku, mohou být zdrojem dalších hypotéz; skupina studovaná a kontrolní

- kontrolované pokusy – dvojitě slepý experiment -> objektivní výsledky nezkreslené vědomím účastníků experimentu; 3 zákl. prvky – randomizace, dvojitý slepý pokus, srovnání

- populační intervenční s. – konečná fáze průkazu platnosti hypotézy o etiologii nemoci

19. Možnosti vysvětlení pozorované asociace

- náhoda – při posuzování náhodnosti asociace hraje roli velikost souboru a statistické zhodnocení významnosti asociace

- confounding (třetí faktor, nepřímá asociace) – ze základní studie může vyplývat, že rizikový faktro F působí na vznik choroby CH, ve skutečnosti ale jen existuje vztah mezi rizikovým faktorem 1 a 2, který působí na vznik choroby – rizikový faktor 2 = confounder

- bias (zkreslení) – systematická chyba v odhadu studovaného efektu, která vznikla v důsledku chyby při plánování nebo provedení epidemiologické studie; může se projevit jak podhodnocením tak nadhodnocením skutečného efektu; selekční bias – vzniká v důsledku chyb při plánování studie; informační bias – u studovaných objektl dojde k misklasifikaci nemoci, expozice nebo obojího

- kauzální vztah (expozice příčinou choroby nebo choroba příčinou expozice)

20. Epidemiologie a zdravotní politika

Informace získané v epidemiologických studiích jsou důležitou součástí teoretické základny pro zdravotní politiku. Podílí se na vytváření ontologického (nauka o bytí) referenčního systému, který je obecný a získané poznatky jsou široce aplikovatelné. Druhým důležitým systémem pro zdrav. politiku je hodnotový referenční systém, který není ani jednotný ani homogenní. Dlaší oblast se týká organizační a politické problematiky. Obsahem politiky je hledání rovnováhy mezi mnoha rozdílnými a většinou i konfliktními zájmy.

Nelze očekávat, že poznatky zjištěné a ověřené epidemiologickými metodami se stanou rozhodujícím a dominantím motivem pro tvorbu zdravotní politiky.

Témata, do kterých materiál patří