Úvod do filozofie - příprava k testu
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Filozofická antropologie
zabývá se zejména člověkem jako celkem, jeho základní charakteristikou a postavením ve světě a společnosti
zahrnuje lidskou kulturu, vztahy s ostatními lidmi, s přírodou a s životním prostředím.
Systém věd
Filozofie vs. věda
předmětem vědy je určitá dílčí oblast zkušenostní skutečnosti, který je zkoumán určitou metodou
reálné vědy
přírodní vědy ( fyzika, chemie,… )
kulturní vědy
duchovní ( historické, náboženské, jazykové,… )
sociální a ekonomické vědy ( ekonomie, politologie )
formální vědy ( logika, matematika )
Filozofie vs. náboženství
Filozofie i náboženství nahlíží na svět skrze lidský rozum, ale:
V náboženství má člověk jistotu v >> Základu a Smyslu << (v Bohu, absolutnu, energii, Vesmíru, Špagetové příšeře), který nezávisí na člověku – stal se sám od sebe
máme i vědecký charakter náboženství – od fyziky, historii i lingvistiku
Filozofie nemá pevný bod – jistotu v něco, co by vzniklo bez člověka – vše stojí na člověku, který interpretuje vše na základě rozumu
Předsokratovská filozofie
Jónští filozofové
tázali se na poslední důvod neboli princip (arché) všech věcí – bytí, které je základem všech jevů
Thálés z Milétu ( 625 – 545 př. n. l. ) – voda
Anaximénes z Milétu ( 585 – 526 př. n. l. ) – vzduch
Hérakleitos z Efesu ( 540 – 480 př. n. l. ) – obraz ohně ( odkud pochází rozdílnost, protikladnost, neustálá proměna ) – arché je tedy princip proměny, nestálosti
Elejská škola
založil ji Parmenidés z Eleje ( 540 – 480 př. n. l. ) – kritika Hérakleita (nemůžu být i nebýt), smyslové poznání (zkušenost) je subjektivní, existuje jen to, co je – bytí, jsoucno
Zenón z Eleje ( 490 – 430 př. n. l. ) – navázal na svého učitele Parmenida o paradoxech protikladů
přijetí protikladu nějakého jsoucna vede k neřešitelnému rozporu
zakladatel dialektiky – umění vedení argumentace
pohyb je jen iluze:
Aporie - Závod Achilla se želvou
Achillés stojí v bodě A a želva před ním v bodě B. Achillés je rychlejší, ale když doběhne do bodu B, je želva již v bodě C. Když je Achilles v bodě C, je želva už v bodě D. Vzdálenosti mezi body se neustále snižují, ale podle Zénóna Achilles želvu nikdy nedohoní.
Předchůdci atomistů
Empedoklés z Akragantu ( 490 – 430 př. n. l. ) (skočil do Etny, aby odešel mezi bohy)
návrat k pralátce arché - to jsou živly ohně, vzduchu, země a vody
hnací síla všech věcí jsou dvě prasíly
láska
svár
věci se skládají z těchto prvků a jejich dělením také zanikají
když hoří dřevo, které je složeno ze země a vody, slučuje se s ohněm a vzduchem
Anaxagóras z Klazomén ( 500 – 430 př. n. l. )
všechny věci se skládají ze semen (spermat - zárodků věcí), které se mohou nekonečně dělit
všechna semena uspořádává abstraktní nekonečný, rozumový princip >>nús<< ( duch, mysl )
snažil se nalézt i mechanické příčiny fungování světa, popisuje např. Slunce jako žhnoucí kamennou masu - tyto názory pak byly důvodem jeho obžaloby pro bezbožnost
Atomisté
Leukippos z Milétu ( 500 – 440 př. n. l. )
Zákon kauzality
>> ani jedna věc nevzniká bez příčiny, ale vše vzniká z nějakého důvodu nebo nutnosti <<
Démokritos z Abdér ( 460 – 370 př. n. l. )
všechno jsoucí se dělí na plné a prázdné
plné jsou atomy, které se nekonečněkrát dělí
prázdný je prostor
vlastnosti věcí
primární - tíhu, hustotu, tvrdost
sekundární, které jim přisuzujeme my sami - barva, teplota, vůně, chuť