Návrh geologické exkurze (skalní útvar Čertovy mlýny)
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
návštěvu turistické chaty vzdálené od námi navštívené lokality 400 m (na drobné jídlo, pití,
suvenýry)
A) Přípravná část
Zařazení do výuky dle RVP
Vzdělávací oblast: Člověk a příroda
Vzdělávací obor: Přírodopis
Tematický celek: Neživá příroda, Praktické poznávání přírody
Průřezová témata: Environmentální výchova
(Základní podmínky života – přírodní zdroje;
Lidské aktivity a problémy životního prostředí – změny v krajině)
3
Výchovně vzdělávací cíle (VVC)
1. Žák zařadí oblast Čertových mlýnů do základních geologických (pod)jednotek.
2. Žák vlastními slovy vysvětlí geologické procesy, které se v této oblasti projevovaly.
3. Žák uvede 3 příklady geologických útvarů vzniklých na lokalitě Čertovy mlýny.
4. Žák uvede 3 příklady hornin vyskytujících se na této lokalitě a v okolí.
Analýza učiva
1. Pojmy
opěrné: Vnější Západní Karpaty, flyšové pásmo, magurská skupina příkrovů, Račanská
jednotka, Západní Beskydy, Jablunkovské mezihoří, třetihory, paleogén, alpinské
vrásnění, vrásový příkrov, reliéf, eroze, denudace, mrazové zvětrávání, jeskyně,
propasti, pískovec, jílovec, slepenec
nové: soláňské souvrství, lukovské vrstvy, arkóza (arkózovitý pískovec), suky, mrazové
sruby, pseudokrasové útvary
2. Dovednosti
intelektuální: popisuje důsledky přírodních procesů, popisuje a srovnává přírodniny,
zachází s pojmy
senzomotorické: pozoruje přírodniny, pořizuje fotografie, tvoří ve skupině plakát shrnující
důležité poznatky z exkurze
3. Mezipředmětové vztahy
Př – Tv: pohyb v přírodě
Př – Ze: poloha skalního útvaru Čertovy mlýny
Př – Dě: zajímavosti z historie dané lokality (Ondrášovo-zbojnické pověsti)
Př – Čj: pravopis slov cizího původu (flyš, magurská, reliéf, periglaciální, pseudokrasové),
velkých písmen; lidové pověsti dané lokality
Organizační záležitosti