Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Metodický list - Mikroskopické pozorování cévních svazků ve stonku

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (21.82 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Zařazení laboratorního cvičení

RVP ZV vymezuje očekávané výstupy v rámci tematického celku Biologie rostlin a Praktické pozorování přírody. Podle výstupu z tematického celku Biologie rostlin by měl být žák provádět pozorování uspořádání rostlinného těla, porovnat vnější i vnitřní stavbu rostlinných orgánů. Podle výstupu z tematického celku Praktické pozorování přírody by měl žák aplikovat praktické metody poznávání přírody, dodržovat základní pravidla bezpečnosti práce při poznávání přírody, z praktických metod poznávání přírody používat mimo jiné pozorování mikroskopem.

Laboratorní cvičení je vhodné zrealizovat spíše ke konci školního roku 7. ročníku, například v květnu, neboť je potřeba, aby měli žáci osvojené poznatky z učiva botaniky. Laboratorní cvičení je možno zrealizovat ve školní laboratoři, případně i v běžné učebně, pokud jsou k dispozici přenosné mikroskopy. Laboratorní cvičení by tak mohlo sloužit k opakování a doplnění získaných znalostí žáků v rámci učiva o vnitřní stavbě stonku, kdy by žáci měli být schopni rozlišit stonek jednoděložné a dvouděložné rostliny, také k posílení dovednosti používat praktické metody poznávání přírody, včetně zhotovení preparátu, zpracování nákresu i jeho popisu.

Materiál a pomůcky:

část rostliny poděnky se stonkem, voda, nůžky, Petriho miska, mikroskop, mikroskopická sklíčka (podložní a krycí sklíčko), preparační souprava (žiletka se zalepeným jedním ostřím, pinzeta, kapátko, hadříček, filtrační papírky), trvalý preparát příčného řezu stonku podražce

poděnka – dá se obvykle sehnat v květinářství, část rostliny se stonkem stříhat nejlépe až v den laboratorního cvičení, klidně těsně před samotným cvičením

laboratorní sklo, mikroskopická sklíčka, preparační souprava – dá se sehnat v laboratorních potřebách

mikroskopy – světelný školní mikroskop, koupit např. online od firmy Olympus, případně Arsenal

trvalé preparáty příčného řezu stonku podražce – z jednoleté větvičky, sehnáno na katedře biologie, Pedagogické fakulty, Masarykovy univerzity v Brně

Instruktáž žáků

Již ve chvíli, kdy žáci vstupují do školní laboratoře, musí být poučeni o zásadách chování související s bezpečnosti práce. Žáci musí vědět, že se musí chovat tak, aby neohrozili sebe, ani ostatní. Také musí vědět jak správně zacházet s veškerým vybavením, aby nedošlo k jeho poškození. Je potřeba v celém průběhu laboratorního cvičení žáky pozorně sledovat, kontrolovat je, jasně jim říci, aby se řídili pouze vašim pokynům, prováděli jen to, co jim nařídíte a vše, co mají prakticky provádět jim krok za krokem názorně předvádět.

Žákům by mělo být řečeno, že budou pracovat ve dvojicích. Každý žák dostane podrobně předepsaný protokol k laboratornímu cvičení, který bude vyplňovat. Každá dvojice bude zhotovovat jeden nativní preparát příčného řezu stonku poděnky a mikroskopovat jak zhotovený nativní preparát příčného řezu stonku poděnky, tak trvalý preparát příčného řezu podražce.

Témata, do kterých materiál patří