Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Metodický list - Mikroskopické pozorování cévních svazků ve stonku

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (21.82 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Žáci: Žáci budou pracovat ve dvojicích. Každá dvojice bude zhotovovat jeden preparát, pracovat s jedním mikroskopem, avšak vyplňovat své protokoly bude každý sám, i když během vyplňování protokolu mohou mezi sebou spolupracovat žáci ve dvojicích, případně i sousední žáci nebo také za pomocí učitele. Žáci by měli především postupně pracovat podle pokynů, které jim sdělí vyučující, s ničím nemanipulují, pokud není učitelem demonstrováno, že s něčím manipulovat mají. V případě nejasností se mohou kdykoliv dotazovat vyučujícího. Do protokolu jednotlivé položky vyplňují nejlépe až poté, když jsou si jisti, že je vyplní správně; v mnoha případech počkají, až jim vyučující sám přesně sdělí, co na příslušné místo doplňovat mají, případně se vyučujícího raději zeptají.

Specifikace pozorování

Je potřeba vyučujícím ohlídat, aby byly nejen cévní svazky u poděnky (jednoděložná rostlina) zakresleny neuspořádaně jakoby uvnitř příčného řezu stonku a u podražce (dvouděložná rostlina) zakresleny uspořádané do kruhu, pak aby cévních svazků u poděnky bylo zakresleno větší množství než u podražce, ale především také, aby v nákresu měly cévní svazky u podražce větší velikost než u poděnky. Samozřejmě je také potřeba ohlídat, aby v nákresu jednotlivé cévní svazky vždy směřovaly dřevem (což bude v obrázku rozlišeno vybarvením či tučnějším zvýrazněním příslušné oblasti) ke středu stonku.

Kontrola práce žáků

Protokol k laboratornímu cvičení by měl žákům sloužit jako základní přehled o vnitřní stavbě stonku krytosemenných rostlin, tvaru a umístění cévních svazků i jeho částí v něm, rozdílu mezi uspořádáním, velikostí a množství cévních svazku mezi stonkem jednoděložných a dvouděložných rostlin, včetně podotknutého poznatku, že ve stonku jsou cévní svazky určitého typu (kolaterální – bočné) a tím nastínit, že ne ve všech rostlinných orgánech (kde se cévní svazky nacházejí) jsou cévní svazky uspořádány shodným způsobem jako ve stonku. Žákům je vhodné tento protokol ponechat. Je však nutné výsledky jejich práce zkontrolovat již v hodině a ověřit, že žáci v protokolech vyplnili správně vše potřebné.

Závěr pozorování

Do předepsaného závěru na vynechaná místa žáci vždy vyplňují obdobné pojmy jako u nákresu, což je za účelem, aby si během vyplňování pojmů do mírně jinak formulovaného textu zafixovali příslušné již známé či nové pojmy a tímto propojením posílili své znalosti o vnitřní stavbě stonku, včetně cévních svazků a odlišnostem mezi stonkem jednoděložné a dvouděložné rostliny podle uspořádání, množství a velikostí cévních svazků. Ukázka formulovaného závěru včetně vyplněných pojmů viz vyplněný protokol.

Cílem je, aby si žáci vyzkoušeli za pomocí vyučujícího praktické metody poznávání přírody, práci s laboratorním vybavením, mikroskopem, také správné zhotovení protokolu, včetně nákresu dle zásad biologické kresby. Dále, aby si žáci v praktických činnostech zopakovali a rozšířili své znalosti o vnitřní stavbě stonku, především o umístění cévních svazků ve stonku i uspořádání dřeva a lýka v cévním svazku, také aby si pozorováním ověřili odlišnost stonku jednoděložné a dvouděložné rostliny podle uspořádání, množství a velikosti cévních svazků.

Témata, do kterých materiál patří