Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Metodický list - Mikroskopické pozorování cévních svazků ve stonku

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (21.82 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Po rozdělení žáků do dvojic a rozdání protokolů k laboratornímu cvičení by měl vyučující spolu se žáky postupovat podle postupu práce v protokolu, postupně zjišťovat, zda žáci jednotlivým pokynům rozumí, popřípadě vysvětlovat nejasnosti.

V částech protokolu, kde žáci mají něco vyplňovat, není vždy vše seřazeno, jak následně chronologicky budou jednotlivé položky vyplňovat či vypracovávat. Je potřeba vyplňovat nejdříve to, co je v příslušných chvílích postupně možné, co žáci již mohou v kterých momentech vypozorovat a co je potřeba logicky přeskočit a vrátit se k tomu, až když to bude možné vyhodnotit (např. nelze srovnávat dva objekty v momentě, kdy zatím pozorujeme jen jeden z nich). Je potřeba aby vyučující k tomu žáky vedl krok za krokem. Účelem je hlavně, aby žáci na konci tohoto laboratorního cvičení měli ve svých protokolech přehled, tedy aby výsledkem byly přehledně vyplněné protokoly tak, aby si příslušné vyplněné poznatky zafixovali. Právě také za účelem zafixování si těchto vyplněných poznatků, jsou některé stejné pojmy, avšak v poněkud jiných formulacích, doplňovány jak v části nákresu, tak v závěru.

Pracovní postup krok za krokem

Vyučující: Veškerý materiál a pomůcky si připravuje dopředu po tak dlouhou dobu, na základě toho, jak má jednotlivé prostředky předem k dispozici, případně i na základě svých časových a finančních možností, což je třeba předem alespoň zhruba odhadnout. U stonku poděnky pro potřeby laboratorního cvičení je potřeba, abychom z rostliny získali tolik, nebo raději více, 3 centimetrových částí stonku, kolik bude přítomných dvojic žáků na hodině semináře. Část rostliny, která obsahuje příslušné množství stonku, stříháme až v den laboratorního cvičení, klidně těsně před daným cvičením. Je potřeba, aby těsně před cvičením bylo veškeré vybavení k dispozici, především nejlépe aby na stolech, kde následně budou pracovat žáci, byly žákům do dvojic připraveny mikroskopy a vedle něj veškeré vybavení pro mikroskopování. Během laboratorního cvičení žáky poučí o tom, jak se mají chovat, aby byla dodržována bezpečnost práce, i po poučení dbát veškeré opatrnosti o žáky i vybavení laboratoře. Následně rozdělí žáky do dvojic, rozdá jim protokoly k laboratornímu cvičení, které budou vyplňovat. Sdělí žákům, že každá dvojice bude zhotovovat jeden nativní preparát příčného řezu stonku poděnky a mikroskopovat jak zhotovený nativní preparát příčného řezu stonku poděnky, tak trvalý preparát příčného řezu podražce. Po rozdělení žáků do dvojic a rozdání protokolů k laboratornímu cvičení by měl vyučující spolu se žáky postupovat podle postupu práce v protokolu, postupně zjišťovat, zda žáci jednotlivým pokynům rozumí, popřípadě vysvětlovat nejasnosti. Je potřeba jednotlivé kroky žákům názorně předváděl před tím, než je provedou sami, především co se týče provádění samotného řezu stonku, případně to provádět místo nich. Dále především ve chvíli, kdy má dojít k samotné práci s mikroskopem, nejlépe nedopustit, aby žáci mikroskopy sami zapojovali do zásuvek a raději, aby je vyučující zapojil sám. Co se týče částí protokolů, kde žáci mají něco vyplňovat, je potřeba, aby vyučující postupně dával pokyny, co přesně zrovna vyplňovat mají, a to podle logické návaznosti, nikoliv vždy podle toho jak jsou dané části v protokolu uspořádány (např. nelze srovnávat dva objekty v momentě, kdy zatím pozorujeme jen jeden z nich). Sdělí žákům, aby v nákresu obrázek zakreslili nejlépe podle toho, co pozorují ve svém zhotoveném preparátu, případně v preparátu sousedních žáků, při nejhorším, pokud ve svém objektu to potřebné nevidí, provedou zakreslení obrázku přesně podle schématu, který jim vyučující nakreslí na tabuli, dále, aby provedli popis buď podle toho co už ví, případně pomocí svých poznámek v sešitu z přírodopisu nebo jejich učebnice.

Témata, do kterých materiál patří