Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




(1) 1. a 2. Příprava na hodinu - Houby - úvod, stavba těla hub s plodnicí

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (1.36 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

Strukturace přípravy na hodinu přírodopisu

Téma hodiny: HOUBY – ÚVOD, STAVBA TĚLA HUB S PLODNICÍ

Vypracoval: Daniel Sikora

Pro třídy: 6. A a 6. B

Místo realizace: učebna

Časová dotace: 2 · 45 min

Forma výuky

normativní hledisko: hodina základního typu sociální hledisko: hromadná – frontální

Prostředky výuky: tabule s křídou, učebnice Přírodopis 6 (Čabradová a kol., 2011), počítač, promítací plátno

a promítačka, ppt prezentace, sešity žáků, psací potřeby

Další informace (dle formy např. velikost skupin):

Zařazení do výuky dle RVP

  1. Vzdělávací oblast – Člověk a příroda

  2. Vzdělávací obor – Přírodopis

  3. Tematický celek – Biologie hub

  4. Průřezové téma –

A) VVC: 1. Žák vlastními slovy vysvětlí, co jsou to houby.

2. Žák uvede rozdělení hub podle toho, jak bylo sděleno v hodině.

3. Žák vlastními slovy popíše tělo hub s plodnicí a jeho stavbu podle toho, jak bylo uvedeno v hodině.

4. Žák schematicky zakreslí a popíše stavbu těla houby s plodnicí tak, jak bylo uvedeno v hodině.

5. Žák rozliší a uvede příklady hub lupenatých a rourkatých.

B) Analýza učiva

1. Pojmy nové (nově vytvářené): houby (koncepčnější pojetí, ve smyslu říše organismů), stélka, houbová vlákna,

podhoubí, plodnice, klobouk, třeň, pochva, prsten, lupeny a rourky, houby lupenaté

a rourkaté, rouško, výtrusnice s výtrusy

opěrné: houby, jednobuněčné, kvasinky, mnohobuněčné, plísně (předkoncepční pojetí pojmů), blána

rozšiřující: hyfy, plachetka, zbytky plachetky, závoj

2. Dovednosti

senzomotorické: zakreslení schématu rozdělení hub; zakreslení houby s plodnicí a popsání její stavby

intelektuální: vymezení a vytváření obecného pojmu houba, klasifikování hub, zacházení především s pojmy podhoubí,

plodnice, klobouk, třeň, lupeny a rourky, výtrusy; slovní popsání stavby těla houby s plodnicí, včetně popisu

nákresu; srovnání lupenaté a rourkaté houby

3. Návyky: důstojné jednání – pozdravit, omluvit se, poprosit; neskákat nikomu do řeči, hlásit se o slovo

4. Myšlenkové operace: syntéza – zakreslení a popis stavby houby, srovnávání – rozdíl mezi lupenatou a rourkatou houbou,

generalizace – zobecnění pojmu houba, klasifikace – rozdělení hub,

analogie – podobnost s živočišnou buňkou, která také nemá chloroplasty, tudíž si živočich nevytváří sám

organické látky, pro houbu je to obdobné

5. Mezipředmětové vztahy

vertikální: prvouka, přírodověda (vzbuzování dojmu, že houba = houba s plodnicí) – přírodopis (houba ≠ houba s plodnicí)

horizontální: Př – ČJ (cizí slova – chloroplasty, hyfy; mnohoznačnost slov – klobouk, plachetka, závoj, pochva)

Př – VV (kresba houby)

Př – M (použití logických symbolů –, =, →)

6. Praktický dopad: při popisu houby, nejen ve škole, ale např. také v lese s atlasem hub, lepší orientace v pojmech souvisejících se

Témata, do kterých materiál patří