(1) 1. a 2. Příprava na hodinu - Houby - úvod, stavba těla hub s plodnicí
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
• Znáte další zástupce hub, které mají lupeny? A zástupce hub, které mají rourky?
• poslouchají, sledují, zapisují si, kreslí a popisují podle tabule stavbu houby s plodnicí do sešitu, pracují s učebnicí, odpovídají na položené otázky; případně reagují, když jim není něco srozumitelné • výklad, vysvětlování, popis, rozhovor vyvozovací, práce s učebnicí, grafické a výtvarné činnosti, projekce statická, pozorování • – | | – 25 min• tabule s křídou, učebnice,
sešity žáků,
psací potřeby, prostředky k prezentaci
Fáze Podrobný popis aktivity učitele Podrobný popis aktivity žáků MetodaForma
Organizace výuky
ČasPoznámky
pomůcky
fixace
4 min
aplikace
1 min
• otázky a úkoly:
- Co jsou to houby, co je pro ně charakteristické?
- Uveďte rozdělení hub na skupiny a podskupiny.
- Co je to stélka, z čeho je u mnohobuněčných hub tvořena? (houbová vlákna) Co vytvářejí?
- Na které 2 základní stavební jednotky je členěno tělo houby s plodnicí? Popište hlavní části dospělé plodnice.
- Jak se nazývají rozmnožovací částice hub, které vypadávají z klobouku?
• úkol:
Určete na jednotlivých obrázcích v prezentaci, zda jde o houbu lupenatou nebo rourkatou.
• odpovídají na položené otázky a úkoly z paměti nebo s pomocí svých zápisků z hodiny, případně učebnice
• pozorují v prezentaci jednotlivé obrázky zástupců hub s plodnicí a odpovídají, zda jde o houbu lupenatou nebo rourkatou
• rozhovor upevňovací
• projekce statická, pozorování, rozhovor zjišťovací
• – | | –
• – | | –
4 min
1 min
• sešity žáků, učebnice
• – | | –, prostředky k prezentaci
Závěr
5 min
• celkové zhodnocení aktivity žáků
• informování o tématu další hodiny (rozmnožování hub s plodnicí, houby a prostředí)
• rozloučení se s žáky
• poslouchají
• – | | –
• loučí se, balí se
• popis
• výklad
• – | | –2,5 min
2 min
0,5 min
1. vlastní teoretická příprava na hodinu
2. zápis
3. obrázky z ppt prezentace
Vlastní závěrečné zhodnocení:
6. A – expozice byla mírně časově překročena, čas na fixaci se o něco zkrátil na úkor vynaložení času pro aplikaci
– někteří z žáků neměli potřebné pomůcky, psali na volný list papíru; někteří žáci místy rušili průběh hodiny povídáním si o něčem, co s tématem hodiny nesouviselo; někteří zase aktivitu projevovali, mnozí z nich však dychtivě vykřikovali
– cíle byly celkově naplněny dostatečně dobře, neboť téměř vše vyšlo podle plánu, kromě ubrání času při fixaci
– měl bych si více ohlídat celkovou kázeň žáků; dbát také na srozumitelnost pokynů, na podněty žáků, pokud někomu není něco jasného, včetně situace, kdy žák třeba neví jistě, co se po něm chce; žák může mít také jakékoliv technické problémy, například, že nemá čím, nemá na co psát či kreslit, neví jak si uspořádat zápis, když na dané stránce nebo dvoustránce v sešitě již nemá místo, které by bylo potřeba nebo které by chtěl/a; příště bych vynaložil čas k zopakování učiva předešlé hodiny, rád bych také již časově nepřetahovat expozici; rovněž bych mohl využít metody, které by žáky lépe aktivovaly, třeba je i nechat některé informace si vyhledat, případně použít pracovní list nebo také didaktickou hru (např. i přiřazovačky, doplňovačky, křížovky, apod.)