Metodický list - Mikroskopické pozorování cévních svazků ve stonku
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
METODICKÝ LIST
Téma hodiny semináře: Mikroskopické pozorování cévních svazků ve stonku
Vypracoval: Daniel Sikora (UČO: 430115)
Pro třídu: 7. ročník
Zařazení do výuky dle RVP
Vzdělávací oblast – Člověk a příroda
Vzdělávací obor – Přírodopis
Tematické celky – Biologie rostlin, Praktické poznávání přírody
Výchovně vzdělávací cíle:
1. Žák zhotoví nativní preparát příčného řezu stonku.
2. Žák mikroskopuje preparát, uvede zvětšení pozorovaného objektu.
3. Žák zakreslí a popíše pozorovaný objekt (přírodninu).
4. Žák určí typ, relativní množství (menší nebo větší), velikost a uspořádání cévních svazků ve stonku
ve srovnání jednoděložné a dvouděložné rostliny.
Rozvíjené kompetence a dovednosti:
kompetence k učení – žák operuje s obecně užívanými termíny, získané výsledky porovná
kompetence k řešení problémů – žák rozvíjí schopnosti k řešení zadaných úkolů
kompetence komunikační – žák v případě nejasností požádá o radu učitele
kompetence pracovní – žák rozvíjí svoji schopnost pracovat s materiálem a pomůckami podle uvedených pokynů
dovednosti intelektuální: aplikace teoretických poznatků do praxe, popis pozorovaného objektu (přírodniny), porovnání zjištěných poznatků
dovednosti senzomotorické: manuální zručnost při výrobě nativního preparátu, práce s mikroskopem, pozorování objektu (přírodniny), zakreslení a zápis zjištěných poznatků
Časová dotace: 60 min.
Pojmy
nové (nově vytvářené): kolaterální (boční) typ cévních svazků
opěrné: stonek, jednoděložná rostlina, dvouděložná rostlina, cévní svazek, dřeň, cévy, dřevo, lýko
rozšiřující: nativní preparát, trvalý preparát
Materiál a pomůcky:
část rostliny poděnky se stonkem, voda, nůžky, Petriho miska, mikroskop, mikroskopická sklíčka (podložní a krycí sklíčko), preparační souprava (žiletka se zalepeným jedním ostřím, pinzeta, kapátko, hadříček, filtrační papírky), trvalý preparát příčného řezu stonku podražce
Organizační podmínky
Laboratorní cvičení je vhodné zrealizovat spíše ke konci školního roku, například v květnu, neboť je potřeba, aby měli žáci osvojené poznatky z učiva botaniky. Laboratorní cvičení je možno zrealizovat ve školní laboratoři, případně i v běžné učebně, pokud jsou k dispozici přenosné mikroskopy.
Teoretický úvod do problematiky
Žáci by měli mít z běžných vyučovacích hodin probráno učivo o stavbě orgánů krytosemenných rostlin, především stonku, případně také srovnání základních znaků jednoděložných a dvouděložných rostlin, což je probíráno obvykle ve 2. pololetí v 7. ročníku v rámci botanického učiva. Učivo o stonku zahrnuje i jeho vnitřní stavbu na modelu stonku, podélném řezu i příčném řezu, a to jak jednoděložných, tak dvouděložných rostlin, včetně detailu cévních svazků, znalost pojmů dřeň, cévní svazek, dřevo a lýko. Dále je potřeba znát rozlišení jednoděložné a dvouděložné rostliny na základě srovnání uspořádání a velikosti cévních svazků (u jednoděložných rostlin jsou neuspořádané, menší a je jich větší množství, u dvouděložných rostlin uspořádané do kruhu, větší a je jich menší množství), dále umístění a uspořádání cév, dřeva a lýka v cévním svazku, také umístění dřeně, jež tyto cévní svazky obklopuje. Žák by měl podle schématu příčného řezu stonku poznat, zda se jedná o stonek jednoděložné nebo dvouděložné rostliny.