14. Pedagogická diagnostika žáka a školní třídy
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
14. Pedagogická diagnostika žáka a školní třídy
Základní pojmy
diagnostika
zjištění stavu, posouzení, hodnocení
proces rozpoznávání, např. u nemoci
činnost přinášející objektivní poznatky o zkoumaném jevu
pedagogická diagnostika
bývá vnímána jako nová pedagogická disciplína, ale její kořeny sahají hluboko do minulosti
váže se na školní prostředí a nejčastěji je spjata s činností učitele
vyžaduje teoretické poznání, metodické vybavení, praktickou zkušenost, mnoho času a úsilí při diagnostickou činnost a vyhodnocení
vyžaduje etické jednání
vědecké pojetí
pedagogická disciplína, která se zabývá aktuálním výkonem jedince v edukační situaci a analyzuje ho v souvislosti s osobnostním vývojem a vnějšími vlivy, jež na tento vývoj působí
praktické pojetí
komplexní proces, jehož cílem je poznávání, posuzování a hodnocení vzdělávacího procesu a jeho aktérů
je dlouhodobý proces, který musí brát v úvahu všechny systémy, které ovlivňují výkon dítěte
pedagogické diagnostikování
proces, jehož cílem je poznávání žáka v edukační situaci, v souvislosti s osobnostním vývojem a vnějšími vlivy, jež na jeho vývoj působí
diagnóza
výsledek diagnostických činností
hodnotící závěr o zjištěné úrovni rozvoje žáka
není nikdy konečná (uzavřená), musí se počítat se změnami ve vývoji žáka
potřeba pedagogické diagnostiky
RVP ZV + společná vzdělávání + PLPP + IVP → žák je schopen se vzdělávat v běžné třídě
základní vzdělávání je založeno na poznávání, respektování a rozvíjení individuálních potřeb, možností a zájmů každého žáka
zajišťuje, aby se každý žák prostřednictvím výuky přizpůsobené individuálním potřebám, případně s využitím podpůrných opatření, optimálně vyvíjel a dosahoval svého osobního maxima
hodnocení žáků musí být postaveno na plnění konkrétních a splnitelných úkolů
žákům musí být dána možnost zažívat úspěch, nebát se chyby a pracovat s ní
dvě roviny diagnostikování ve třídě
deskriptivně-analytická
jaký je žák – diagnóza žáka
odhalování rezerv žáka, individualizace
preskriptivně-analytická
jaký jsem učitel?
zodpovědnost učitele za kvalitu a výsledky dítěte
objekt pedagogické diagnostiky
žák v pedagogické situaci
výchovná skupina (třída)
vlastní pedagogická činnost učitele (autodiagnostika)
přístupy a současné trendy v pedagogické diagnostice
strategie kazuisticky-klinická (kopistická)
zaměření na individualitu diagnostikovaného
zdůrazňuje se empatie a přijetí diagnostikovaného jako partnera, kterému chceme pomoci
směřuje k poznání jedince
kvalitativní zkoumání jevu - kazuistika
strategie psychometrická (edukometrická)
měřena je míra sledovaného jevu
převod údajů na údaje kvantifikovatelné (převoditelné jednotky), které se vyhodnocují za pomoci statistiky