Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




14. Pedagogická diagnostika žáka a školní třídy

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (22.81 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

14. Pedagogická diagnostika žáka a školní třídy

Základní pojmy

  • diagnostika

  • zjištění stavu, posouzení, hodnocení

  • proces rozpoznávání, např. u nemoci

  • činnost přinášející objektivní poznatky o zkoumaném jevu

  • pedagogická diagnostika

  • bývá vnímána jako nová pedagogická disciplína, ale její kořeny sahají hluboko do minulosti

  • váže se na školní prostředí a nejčastěji je spjata s činností učitele

  • vyžaduje teoretické poznání, metodické vybavení, praktickou zkušenost, mnoho času a úsilí při diagnostickou činnost a vyhodnocení

  • vyžaduje etické jednání

  • vědecké pojetí

  • pedagogická disciplína, která se zabývá aktuálním výkonem jedince v edukační situaci a analyzuje ho v souvislosti s osobnostním vývojem a vnějšími vlivy, jež na tento vývoj působí

  • praktické pojetí

  • komplexní proces, jehož cílem je poznávání, posuzování a hodnocení vzdělávacího procesu a jeho aktérů

  • je dlouhodobý proces, který musí brát v úvahu všechny systémy, které ovlivňují výkon dítěte

  • pedagogické diagnostikování

  • proces, jehož cílem je poznávání žáka v edukační situaci, v souvislosti s osobnostním vývojem a vnějšími vlivy, jež na jeho vývoj působí

  • diagnóza

  • výsledek diagnostických činností

  • hodnotící závěr o zjištěné úrovni rozvoje žáka

  • není nikdy konečná (uzavřená), musí se počítat se změnami ve vývoji žáka

  • potřeba pedagogické diagnostiky

  • RVP ZV + společná vzdělávání + PLPP + IVP → žák je schopen se vzdělávat v běžné třídě

  • základní vzdělávání je založeno na poznávání, respektování a rozvíjení individuálních potřeb, možností a zájmů každého žáka

  • zajišťuje, aby se každý žák prostřednictvím výuky přizpůsobené individuálním potřebám, případně s využitím podpůrných opatření, optimálně vyvíjel a dosahoval svého osobního maxima

  • hodnocení žáků musí být postaveno na plnění konkrétních a splnitelných úkolů

  • žákům musí být dána možnost zažívat úspěch, nebát se chyby a pracovat s ní

  • dvě roviny diagnostikování ve třídě

  • deskriptivně-analytická

  • jaký je žák – diagnóza žáka

  • odhalování rezerv žáka, individualizace

  • preskriptivně-analytická

  • jaký jsem učitel?

  • zodpovědnost učitele za kvalitu a výsledky dítěte

  • objekt pedagogické diagnostiky

  • žák v pedagogické situaci

  • výchovná skupina (třída)

  • vlastní pedagogická činnost učitele (autodiagnostika)

  • přístupy a současné trendy v pedagogické diagnostice

  • strategie kazuisticky-klinická (kopistická)

  • zaměření na individualitu diagnostikovaného

  • zdůrazňuje se empatie a přijetí diagnostikovaného jako partnera, kterému chceme pomoci

  • směřuje k poznání jedince

  • kvalitativní zkoumání jevu - kazuistika

  • strategie psychometrická (edukometrická)

  • měřena je míra sledovaného jevu

  • převod údajů na údaje kvantifikovatelné (převoditelné jednotky), které se vyhodnocují za pomoci statistiky

Témata, do kterých materiál patří