14. Pedagogická diagnostika žáka a školní třídy
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
typologie pedagogické diagnostiky
NEFORMÁLNÍ X FORMÁLNÍ
neformální (skryté – implicitní)
průběžné diagnostikování: vědomosti, dovednosti, názory, představy, postoje, postavení dítěte v kolektivu
formální (navenek se projevující – explicitní)
jasně ohraničená diagnostická situace v edukačním procesu
existuje o ní záznam, používá specifické metody
FORMATIVNÍ X SUMATIVNÍ X INDIVIDUALIZOVANÁ X DIFERENCIÁLNÍ
formativní
pomáhá učiteli při formování dítěte
slouží mu jako zpětná vazba o jeho práci, na jeho základě dělá učitel opatření
je realizována v průběhu osvojování učiva
slouží jednoznačně podpoře dalšího učení
je mnohem dynamičtější ne sumativní diagnostika
sumativní
zjišťování dosažené úrovně žáka za určité období (lekce, čtvrtletí,
5. ročník)učitel sumarizuje informace o dítěti
individualizovaná
srovnávání dítěte bez porovnávání s vrstevníky
diferenciální
slouží k rozlišení obtíží, které mohou mít stejné projevy, ale různé příčiny
NORMATIVNÍ X KRITERIÁLNÍ
normativní
výsledek jedince je srovnáván s výsledky reprezentativního vzorku populace ve stejné zkoušce
srovnání mezi vrstevníky
kriteriální
jde o srovnání s vnějšími měřítky, s objektivně vymezenými úkoly
Etapy diagnostického postupu
diagnostická hypotéza a plánování
sběr a zpracování diagnostických údajů
vyhodnocení a interpretace diagnostických údajů
závěrečné zjištění (stanovení diagnózy)
nastavení a zavedení opatření
vyslovení prognózy
komunikace diagnózy
Metody pedagogické diagnostiky
pozorování
záměrné a systematické sledování určitého jevu, projevů chování, interakce mezi lidmi apod.
strukturované
využíváme předem daný soupis projevů, které chceme sledovat a zapisujeme si, zda se příslušný projev objevil či neobjevil a v jaké intenzitě
používáme pozorovací archy, pozorovací systémy (Flandersův systém FIAS)
polostrukturované
máme k dispozici inventář toho, co potřebujeme pozorovat, ale všímáme si i dalších projevů
nestrukturované
zaměřujeme se na jakékoli projevy sledované osoby nebo skupiny osob
pedagogický deník, mapa třídy, záznamy o žákovi
rozhovor
základní diagnostická metoda
respondent (žák) má v rozhovoru větší práva než učitel
význam a smysl odpovědi nám bývá lépe srozumitelný, když vidíme, jak se respondent tváří
musíme chránit údaje získané rozhovorem; domlouváme přímo se žákem a jeho rodiči možnosti a limity zveřejnění
anamnéza
osobní anamnéza (základní údaje o životě žáka)
rodinná anamnéza (vývoj rodiny, informace o rodičích)
sociální anamnéza (zájmy jedince, začlenění do vrstevnických skupin)
školní anamnéza (průběh školní docházky)
anamnestické údaje zjišťujeme proto, aby zefektivnily naši práci se žákem