Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




14. Pedagogická diagnostika žáka a školní třídy

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (22.81 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

  • typologie pedagogické diagnostiky

  1. NEFORMÁLNÍ X FORMÁLNÍ

  • neformální (skryté – implicitní)

  • průběžné diagnostikování: vědomosti, dovednosti, názory, představy, postoje, postavení dítěte v kolektivu

  • formální (navenek se projevující – explicitní)

  • jasně ohraničená diagnostická situace v edukačním procesu

  • existuje o ní záznam, používá specifické metody

  1. FORMATIVNÍ X SUMATIVNÍ X INDIVIDUALIZOVANÁ X DIFERENCIÁLNÍ

  • formativní

  • pomáhá učiteli při formování dítěte

  • slouží mu jako zpětná vazba o jeho práci, na jeho základě dělá učitel opatření

  • je realizována v průběhu osvojování učiva

  • slouží jednoznačně podpoře dalšího učení

  • je mnohem dynamičtější ne sumativní diagnostika

  • sumativní

  • zjišťování dosažené úrovně žáka za určité období (lekce, čtvrtletí,
    5. ročník)

  • učitel sumarizuje informace o dítěti

  • individualizovaná

  • srovnávání dítěte bez porovnávání s vrstevníky

  • diferenciální

  • slouží k rozlišení obtíží, které mohou mít stejné projevy, ale různé příčiny

  1. NORMATIVNÍ X KRITERIÁLNÍ

  • normativní

  • výsledek jedince je srovnáván s výsledky reprezentativního vzorku populace ve stejné zkoušce

  • srovnání mezi vrstevníky

  • kriteriální

  • jde o srovnání s vnějšími měřítky, s objektivně vymezenými úkoly

Etapy diagnostického postupu

  1. diagnostická hypotéza a plánování

  2. sběr a zpracování diagnostických údajů

  3. vyhodnocení a interpretace diagnostických údajů

  4. závěrečné zjištění (stanovení diagnózy)

  5. nastavení a zavedení opatření

  6. vyslovení prognózy

  7. komunikace diagnózy

Metody pedagogické diagnostiky

  1. pozorování

  • záměrné a systematické sledování určitého jevu, projevů chování, interakce mezi lidmi apod.

  • strukturované

  • využíváme předem daný soupis projevů, které chceme sledovat a zapisujeme si, zda se příslušný projev objevil či neobjevil a v jaké intenzitě

  • používáme pozorovací archy, pozorovací systémy (Flandersův systém FIAS)

  • polostrukturované

  • máme k dispozici inventář toho, co potřebujeme pozorovat, ale všímáme si i dalších projevů

  • nestrukturované

  • zaměřujeme se na jakékoli projevy sledované osoby nebo skupiny osob

  • pedagogický deník, mapa třídy, záznamy o žákovi

  1. rozhovor

  • základní diagnostická metoda

  • respondent (žák) má v rozhovoru větší práva než učitel

  • význam a smysl odpovědi nám bývá lépe srozumitelný, když vidíme, jak se respondent tváří

  • musíme chránit údaje získané rozhovorem; domlouváme přímo se žákem a jeho rodiči možnosti a limity zveřejnění

  1. anamnéza

  • osobní anamnéza (základní údaje o životě žáka)

  • rodinná anamnéza (vývoj rodiny, informace o rodičích)

  • sociální anamnéza (zájmy jedince, začlenění do vrstevnických skupin)

  • školní anamnéza (průběh školní docházky)

  • anamnestické údaje zjišťujeme proto, aby zefektivnily naši práci se žákem

Témata, do kterých materiál patří