Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




ZÁPISKY

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (40.71 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Přednáška č.1 – Základy speciální pedagogiky – Somatopedie

  • Test má 40 otázek, abcd, minimum je 70% úspěšnosti

  • Literatura:

Somatopedické aspekty – M.Vítková (2006)

  • Anotace:

    • Chronické nemoci, onemocnění pohybového aparátu

    • Stačí 1 A4

    • Do Vánoc

    • Na mail, do odevzdávárny nebo rovnou do rukou

    • O čem kniha pojednává, čím mě zaujala apod.

  • Somatopedie – obor speciální pedagogiky, zaměřující se na výchovu jedinců, vzdělávání, přípravu na profesní a společenské uplatnění jedinců s postižením hybnosti

  • Předmět somatopedie – výchova a vzdělávání tělesně postižený h, chronicky nemocných a zdravotně oslabených dětí, mládeže, dospělých, zaměřena zejména na socializace a přípravu na život ve změněných podmínkách

  • Původní název – defektologie ortopedická

  • Vztah společnosti k tělesně postiženým – vývin v závislosti na struktuře společnosti, myšlení a normách

Prvobytně pospolná společnost – Represivní období

  • Vztah určovaly existenční potřeby skupiny

  • Zachování rodiny či rodu -> zbavování se nemocných, neschopných práce

    • Segregace – vyloučení ze středu skupiny nebo opouštění

    • Eliminace – likvidace

Období charitativní

  • Vliv křesťanství mění pohled na ZP

  • Rovnost před Bohem a láska k bližnímu napomohla k přiznání místa ve společnosti

  • Empatie částečně vynucená

  • Péče koncentrována v klášterech nebo hospitalech (špitálech)

Období humanismu a renesance:

  • Návrat k antické vzdělanosti a kultuře a to i ve vztahu k postiženým

  • Vliv Komenského a dalších humanistů -> snahy o vzdělávání smyslově a tělesně postižených v ústavech a zařízeních

  • Programová péče a specializace – vznikají instituce pro osoby s různým typem postižením

20.století – Rehabilitační období:

  • Spojení léčby a nápravy s výchovou

  • Vědecké a odborné postupy

  • Snaha zapojení OZP ve společnosti, sociální péče o rodiny s OZP

Kapitalismus:

  • Posuzování osob s tělesným postižením z hlediska pracovní schopnosti -> rehabilitační péče

  • Na předním místě zájem o profesní přípravu TP

  • Počátky těchto snah – začátek 20.stol (Mnichov, Kodaň)

Exkluze (odmítnutí) -> segregace (benevolence) -> integrace (porozumění) -> inkluze (vzdělávání pro všechny)

Hlavní představitelé oboru:

MUDr. Joseph Gottstein (Ortoped, Liberec)

  • Ortopedický – Medikomechanický ústav – původně jen pro německé děti

  • Domov pro mrzáky

  • Krüppelheim

  • Jedličkův ústav Liberec

MUDr. František Hamza

  • Protituberkulozní léčebna – 1901- Luže

    • Cíleně založen v Luži kvůli klimatickým podmínkám

    • Děti z chudých rodin léčil zdarma

Prof. Rudolf Jedlička

  • Zakladatel samostatné české Rentgenologie, radiologie a léčebné rehabilitace

  • Jedličkův ústav pro zmrzačelé v Praze

  • Cílem jeho snahy: děti měly být vzdělávány k soběstačnosti do takové míry, aby se mohly navrátit k rodinám

  • Jedličkův ústav pro zmrzačelé:

    • Nemocnice – zde se pečovalo o děti, chirurgické zákroky, ortopedická klinika

    • Škola pro mrzáky – práce s dětmi ve škole, ale i mimo ni. Založil také SPC. Zajištění diagnostické a poradenské činnosti

    • Dílny výukové a cvičené – bandažistická, ortopedicko-mechanická, ortopedicko-obuvnická, knihařská,…

    • Statek

Témata, do kterých materiál patří