ZÁPISKY
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Přednáška č.1 – Základy speciální pedagogiky – Somatopedie
Test má 40 otázek, abcd, minimum je 70% úspěšnosti
Literatura:
Somatopedické aspekty – M.Vítková (2006)
Anotace:
Chronické nemoci, onemocnění pohybového aparátu
Stačí 1 A4
Do Vánoc
Na mail, do odevzdávárny nebo rovnou do rukou
O čem kniha pojednává, čím mě zaujala apod.
Somatopedie – obor speciální pedagogiky, zaměřující se na výchovu jedinců, vzdělávání, přípravu na profesní a společenské uplatnění jedinců s postižením hybnosti
Předmět somatopedie – výchova a vzdělávání tělesně postižený h, chronicky nemocných a zdravotně oslabených dětí, mládeže, dospělých, zaměřena zejména na socializace a přípravu na život ve změněných podmínkách
Původní název – defektologie ortopedická
Vztah společnosti k tělesně postiženým – vývin v závislosti na struktuře společnosti, myšlení a normách
Prvobytně pospolná společnost – Represivní období
Vztah určovaly existenční potřeby skupiny
Zachování rodiny či rodu -> zbavování se nemocných, neschopných práce
Segregace – vyloučení ze středu skupiny nebo opouštění
Eliminace – likvidace
Období charitativní
Vliv křesťanství mění pohled na ZP
Rovnost před Bohem a láska k bližnímu napomohla k přiznání místa ve společnosti
Empatie částečně vynucená
Péče koncentrována v klášterech nebo hospitalech (špitálech)
Období humanismu a renesance:
Návrat k antické vzdělanosti a kultuře a to i ve vztahu k postiženým
Vliv Komenského a dalších humanistů -> snahy o vzdělávání smyslově a tělesně postižených v ústavech a zařízeních
Programová péče a specializace – vznikají instituce pro osoby s různým typem postižením
20.století – Rehabilitační období:
Spojení léčby a nápravy s výchovou
Vědecké a odborné postupy
Snaha zapojení OZP ve společnosti, sociální péče o rodiny s OZP
Kapitalismus:
Posuzování osob s tělesným postižením z hlediska pracovní schopnosti -> rehabilitační péče
Na předním místě zájem o profesní přípravu TP
Počátky těchto snah – začátek 20.stol (Mnichov, Kodaň)
Exkluze (odmítnutí) -> segregace (benevolence) -> integrace (porozumění) -> inkluze (vzdělávání pro všechny)
Hlavní představitelé oboru:
MUDr. Joseph Gottstein (Ortoped, Liberec)
Ortopedický – Medikomechanický ústav – původně jen pro německé děti
Domov pro mrzáky
Krüppelheim
Jedličkův ústav Liberec
MUDr. František Hamza
Protituberkulozní léčebna – 1901- Luže
Cíleně založen v Luži kvůli klimatickým podmínkám
Děti z chudých rodin léčil zdarma
Prof. Rudolf Jedlička
Zakladatel samostatné české Rentgenologie, radiologie a léčebné rehabilitace
Jedličkův ústav pro zmrzačelé v Praze
Cílem jeho snahy: děti měly být vzdělávány k soběstačnosti do takové míry, aby se mohly navrátit k rodinám
Jedličkův ústav pro zmrzačelé:
Nemocnice – zde se pečovalo o děti, chirurgické zákroky, ortopedická klinika
Škola pro mrzáky – práce s dětmi ve škole, ale i mimo ni. Založil také SPC. Zajištění diagnostické a poradenské činnosti
Dílny výukové a cvičené – bandažistická, ortopedicko-mechanická, ortopedicko-obuvnická, knihařská,…
Statek