ZÁPISKY
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
František Bakule
Metody – vyučování prací, přátelský vztah s žáky – byly přijímány rozporuplně
1912 započal spolupráci s Jedličkou
Výuky v Jedličkově ú. Však dle vlastní koncepce, i přes její úspěšnost 1918 odchází
Založil vlastní Ústav pro výchovu životem a prací
Bakulovi zpěváčci – pěvecký sbor sestával z dětí s tělesným postižení, dětí bez domova a ze sociálně negativního prostředí – spolupráce, integrace a pozitivní etický dopad celé činnosti
U nás doceněn po 1989, jeho postupy měly však velký ohlas ve Francii
Augustin Bartoš
Kladl důraz na aktivitu dětí při vyučování
Zavedl ruční práce do vyučování
Zabýval se citlivostí pahýlu (zbytků končetin) – systematickou stimulací lze časem dosáhnout jejich citlivosti
Vynalezl pracovní protézy pro písaře s defektem rukou
Zavedl v ústavu tiskárnu pro tisk vlastních prací dětí
Realizoval první „cestovní školu“ – automobil vychovatelem – autobus coby výchovný a vzdělávací prostředek rozšiřuje duševní prostor dětí, snižuje pocit formálnosti, názorné vyučování
Jan Chlup
Vyrůstal v Boskovicích
1919 – Ústav pro děti zmrzačelé v Brně na Kociánce
Ředitelem 20 let, spolupracoval s Jedličkou
Zřídil nemocniční oddělení při škole – výuka v nemocnici
Snaha o evidenci tělesně postižených dětí a mládeže na Moravě
Děti se sníženými mentálními schopnostmi = „oddělení pro slabomyslné“
Prof. František Kábele
Odborník v oblasti somatopedie, logopedie, teorie výchovy a vzdělávání handicapované mládeže
Působil na PdF UK v Praze
Zakladatel Somatopedické společnosti - sdružuje odborníky v této oblasti
Prof. Lily Monatová
Působila na katedře pedagogiky FF MU v Brně
Zaměřovala se zejména na problematiku rozumové výchovy v předškolním a mladším školním věku
Druhou oblastí – speciální pedagogika v oblasti somatopedie – problematika diagnostiky, vývojové speciální pedagogiky, základy oboru
19 samostatných publikací, řada dalších prací
2. přednáška 5. 10. 2016
Úvod do somatopedie
Vývoj vztahu k tělesně postiženým
Období charitativní
Vliv křesťanství mění pohled na ZP
Rovnost před Bohem a láska k bližnímu napomohla k přiznání místa ve společnosti
Empatie částečně vynucená
Péče koncentrována v klášterech nebo hospitalech (špitálech)
Období humanismu a renesance
Návrat k antické vzdělanosti a kultuře a to i ve vztahu k postiženým
Vliv Komenského a dalších humanistů – snahy o vzdělávání smyslově a tělesně postižených v ústavech a zařízeních
Programová péče a specializace – vznikají instituce pro osoby s různým typem postižení
20. století – Rehabilitační období
Spojení léčby a nápravy s výchovou
Vědecké a odborné postupy
Snaha zapojení OZP ve společnosti, sociální péče o rodiny s OZP
Kapitalismus
Posuzování osob s tělesným postižením z hlediska pracovní schopnosti – rehabilitační péče
Na předním místě zájem o profesní přípravu TP
Počátky těchto snah – začátek 20. stol. (Mnichov, Kodaň)