Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




ZÁPISKY

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (40.71 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

František Bakule

  • Metody – vyučování prací, přátelský vztah s žáky – byly přijímány rozporuplně

  • 1912 započal spolupráci s Jedličkou

  • Výuky v Jedličkově ú. Však dle vlastní koncepce, i přes její úspěšnost 1918 odchází

  • Založil vlastní Ústav pro výchovu životem a prací

  • Bakulovi zpěváčci – pěvecký sbor sestával z dětí s tělesným postižení, dětí bez domova a ze sociálně negativního prostředí – spolupráce, integrace a pozitivní etický dopad celé činnosti

  • U nás doceněn po 1989, jeho postupy měly však velký ohlas ve Francii

Augustin Bartoš

  • Kladl důraz na aktivitu dětí při vyučování

  • Zavedl ruční práce do vyučování

  • Zabýval se citlivostí pahýlu (zbytků končetin) – systematickou stimulací lze časem dosáhnout jejich citlivosti

  • Vynalezl pracovní protézy pro písaře s defektem rukou

  • Zavedl v ústavu tiskárnu pro tisk vlastních prací dětí

  • Realizoval první „cestovní školu“ – automobil vychovatelem – autobus coby výchovný a vzdělávací prostředek rozšiřuje duševní prostor dětí, snižuje pocit formálnosti, názorné vyučování

Jan Chlup

  • Vyrůstal v Boskovicích

  • 1919 – Ústav pro děti zmrzačelé v Brně na Kociánce

  • Ředitelem 20 let, spolupracoval s Jedličkou

  • Zřídil nemocniční oddělení při škole – výuka v nemocnici

  • Snaha o evidenci tělesně postižených dětí a mládeže na Moravě

  • Děti se sníženými mentálními schopnostmi = „oddělení pro slabomyslné“

Prof. František Kábele

  • Odborník v oblasti somatopedie, logopedie, teorie výchovy a vzdělávání handicapované mládeže

  • Působil na PdF UK v Praze

  • Zakladatel Somatopedické společnosti - sdružuje odborníky v této oblasti

Prof. Lily Monatová

  • Působila na katedře pedagogiky FF MU v Brně

  • Zaměřovala se zejména na problematiku rozumové výchovy v předškolním a mladším školním věku

  • Druhou oblastí – speciální pedagogika v oblasti somatopedie – problematika diagnostiky, vývojové speciální pedagogiky, základy oboru

  • 19 samostatných publikací, řada dalších prací

2. přednáška 5. 10. 2016

Úvod do somatopedie

Vývoj vztahu k tělesně postiženým

Období charitativní

  • Vliv křesťanství mění pohled na ZP

  • Rovnost před Bohem a láska k bližnímu napomohla k přiznání místa ve společnosti

  • Empatie částečně vynucená

  • Péče koncentrována v klášterech nebo hospitalech (špitálech)

Období humanismu a renesance

  • Návrat k antické vzdělanosti a kultuře a to i ve vztahu k postiženým

  • Vliv Komenského a dalších humanistů – snahy o vzdělávání smyslově a tělesně postižených v ústavech a zařízeních

  • Programová péče a specializace – vznikají instituce pro osoby s různým typem postižení

20. století – Rehabilitační období

  • Spojení léčby a nápravy s výchovou

  • Vědecké a odborné postupy

  • Snaha zapojení OZP ve společnosti, sociální péče o rodiny s OZP

Kapitalismus

  • Posuzování osob s tělesným postižením z hlediska pracovní schopnosti – rehabilitační péče

  • Na předním místě zájem o profesní přípravu TP

  • Počátky těchto snah – začátek 20. stol. (Mnichov, Kodaň)

Témata, do kterých materiál patří