ZÁPISKY
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
5. Vzdělávání na vysokých školách - profesní příprava
od 19 – do 26 let
všechny typy vysokých škol
Na MU (Fakulta sociálních studií) funguje Středisko pro pomoc studentům se specifickými nároky – „TEIRESIÁS“ MU
6. Celoživotní vzdělávání a vzdělávání dospělých
prohlubování kvalifikace
rekvalifikace
zvyšování odbornosti
Celoživotní vzdělávání se stává běžnou součástí života každého člověka. Celoživotní učení posiluje rozvoj člověka, dotváří jeho identitu a respektuje jeho věk, kulturu, životní situaci.
ŠKOLY při zdravotnických zařízeních (ozdravovny a léčebny)
Cílem pobytu dítěte ve zdravotnickém zařízení je jeho léčení a uzdravení. Tomuto cíli se podřizuje jeho vzdělávání. Léčebné zákroky nelze tedy chápat jako narušování výchovně vzdělávací práce s dítětem.
Role herního specialisty (play therapist)
Významně ovlivňuje kvalitu péče o děti a žáky v době jejich pobytu v nemocnici. Je hlavně kamarád a společník dítěte. Hlavní úkol: navázat kontakt s dítětem – uklidnit ho, komunikovat s ním, získat jeho důvěru, vyrovnat se s pobytem v nemocnici. Vede herní terapii.
V ČR lze vystudovat tento obor na PdF Univerzity Palackého v Olomouci, na katedře speciální pedagogiky.
Na dětských odděleních, u nás (120), v roce 2001 pracovalo pouze 12 herních specialistů.
Tuto funkci vykonávají někdy zaměstnanci nemocnice (dětské sestry) nebo učitelky škol při nemocnicích.
Ve Velké Británii dlouholetá tradice a zkušenosti.
Systém poradenství v České republice
Integrativní systém pedagogicko psychologického poradenství
Poradenský servis – podmínka pro úspěšnou, nejen školskou, ale i společenskou integraci. Poradenské služby jsou poskytovány při výchově a vzdělávání dětí a žáků do ukončení středního vzdělávání a ukončení vyššího odborného vzdělávání.
Poradenství na základních a středních školách
Poradenští pracovníci:
Funkce výchovného poradce – vykonává ji učitel, který má kvalifikační předpoklady – ukončeno kvalifikační studium výchovného poradenství
Školní psycholog (na školách s velkým počtem žáků – více jak 600)
Školní speciální pedagog
Školní metodik prevence
Asistent pedagoga
Dále spolupracují všichni učitelé + asistent pedagoga.
(legislativně ošetřuje zákon 563/2004 Sb. o pedagogických pracovnících a zákon č. 561/2004 Sb. a vyhláška č. 197/2016 Sb., kterou se mění vyhláška č. 72/2005 o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních).
Školská specializovaná poradenská zařízení představují:
Pedagogicko psychologická poradna (dále jen PPP)
Poskytuje služby a pomoc v poradenství při výchově dětí a žáků (bez postižení) – pomoc se poskytuje dětem, žákům, rodičům, zákonným zástupcům, školám a školským zařízením.