ZÁPISKY
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Prof. František Kábele (1913 – 1998)
Odborník v oblasti somatopedie, logopedi, teorie výchovy a vzdělávání handicapované mládeže
Působil na PdF UK v Praze
Zakladatel Somatopedické společnosti – 1991
Publikační činnosti
Prof. Lily Monatová (1925 – 2003)
Působila na katedře pedagogiky FF MU v Brně
Zaměřovala se zejména na problematiku rozumové výchovy v předškolním a mladším školním věků
Druhou oblastí – speciální pedagogika v oblasti somatopedie – problematika diagnostiky, vývojové speciální pedagogiky, základy oboru
19 samostatných publikací, řada dalších prací
3. přednáška 12. 10. 2016
Současný systém výchovy a vzdělávání tělesně postižených
Integrativní podpora
V současné době se Inkluze a Integrace často používají synonymně
Inkluze poukazuje na nutnost rozšíření a optimalizace integrace v praxi
Úroveň podpory
Diferencuje se dle míry setkávání žáků s a bez postižení a také dle míry speciálně pedagogické podpory
Speciální vzdělávací potřeby
Termín vztahující se k žákům, jimž má být poskytnuta speciálně pedagogická podpora
Přímá vs. Nepřímá integrace
Přímá a nepřímá integrace
Nepřímá integrace – cesta speciálně pedagogické podpory
Upřednostňována v historii
Výhody
Specializovaná podpora odborného personálu, ve speciálních skupinách, vhodné metody a omezený obsah učiva
Žáci zažívají úspěch ve vzdělávání -> motivace k výkonům
Negativa
Diskriminace a stigmatizace
Vzniká velký odstup od intaktní populace
Od 7. Ročníku klesá motivace a sebedůvěra
Obtíže v odhadnutí reálných profesních cílů
Obtížné přizpůsobení sociální skutečnosti mimo speciální školu
Přímá integrace – cesta společného života a učení
Výhody
Vychází z víry, že společenská integrace dětí se v dospělosti podaří snáz, pokud přijdou co nejdříve do kontaktu s jinými dětmi
Integrace má být cesta a cíl
Ve školském prostředí formou hry, učení a životem
Stálý sociální kontakt skupin vede k pochopení rozdílů
Učí se zacházet s rozdíly a jak jich produktivně využít
Učí se jeden od druhého
Nevýhody
Inkluze
Pojem inkluze a inkluzivní výchova se používá od konference v Salamance 1994
Deklarace ze Salamanky a Akční rámec speciálního vzdělávání
Inkluze
Rozsáhlý koncept vedoucí k integraci
Je chápána jako integrace všech žáků do běžné školy
Zřeknutí se etiketování žáků
Rozpuštění speciálních zařízení a speciální pedagogiky
Úplná inkluze
Neujala se (předpokladem zrušení speciálního školství)
Responsible inlusion (odpovědné začlenění)
Obsahuje kontinuum integrativních podpůrných možností
Vzdělávání dětí s tělesným postižením
Raná péče
Předškolní výchova
Povinná školní docházka
Střední vzdělávání
Volba povolání
Raná péče
Legislativně zakotvena v zákonu 108/206 Sb. O sociálních službách.
Zde definována jako ,,terénní nebo ambulantní služba, poskytovaná rodičům dítěte ve věků do 7 let, které je zdravotně postižené, nebo jehož vývoj je ohrožen v důsledku nepříznivé sociální situace“.
Zákon 108/2006 Sb. definuje v :
Výchovné, vzdělávací a aktivizační činnosti
Zhodnocení schopností a dovedností dítěte, speciální poradenství rodině a udržení jejich kompetencí ve výchově, instrukce při nácviku upevňování dovedností dítěte…