Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




ZÁPISKY

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (40.71 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Prof. František Kábele (1913 – 1998)

  • Odborník v oblasti somatopedie, logopedi, teorie výchovy a vzdělávání handicapované mládeže

  • Působil na PdF UK v Praze

  • Zakladatel Somatopedické společnosti – 1991

  • Publikační činnosti

Prof. Lily Monatová (1925 – 2003)

  • Působila na katedře pedagogiky FF MU v Brně

  • Zaměřovala se zejména na problematiku rozumové výchovy v předškolním a mladším školním věků

  • Druhou oblastí – speciální pedagogika v oblasti somatopedie – problematika diagnostiky, vývojové speciální pedagogiky, základy oboru

  • 19 samostatných publikací, řada dalších prací

3. přednáška 12. 10. 2016

Současný systém výchovy a vzdělávání tělesně postižených

Integrativní podpora

  • V současné době se Inkluze a Integrace často používají synonymně

  • Inkluze poukazuje na nutnost rozšíření a optimalizace integrace v praxi

  • Úroveň podpory

    • Diferencuje se dle míry setkávání žáků s a bez postižení a také dle míry speciálně pedagogické podpory

  • Speciální vzdělávací potřeby

    • Termín vztahující se k žákům, jimž má být poskytnuta speciálně pedagogická podpora

  • Přímá vs. Nepřímá integrace

Přímá a nepřímá integrace

  • Nepřímá integrace – cesta speciálně pedagogické podpory

    • Upřednostňována v historii

  • Výhody

    • Specializovaná podpora odborného personálu, ve speciálních skupinách, vhodné metody a omezený obsah učiva

    • Žáci zažívají úspěch ve vzdělávání -> motivace k výkonům

  • Negativa

    • Diskriminace a stigmatizace

    • Vzniká velký odstup od intaktní populace

    • Od 7. Ročníku klesá motivace a sebedůvěra

    • Obtíže v odhadnutí reálných profesních cílů

    • Obtížné přizpůsobení sociální skutečnosti mimo speciální školu

  • Přímá integrace – cesta společného života a učení

  • Výhody

    • Vychází z víry, že společenská integrace dětí se v dospělosti podaří snáz, pokud přijdou co nejdříve do kontaktu s jinými dětmi

    • Integrace má být cesta a cíl

    • Ve školském prostředí formou hry, učení a životem

    • Stálý sociální kontakt skupin vede k pochopení rozdílů

    • Učí se zacházet s rozdíly a jak jich produktivně využít

    • Učí se jeden od druhého

  • Nevýhody

Inkluze

  • Pojem inkluze a inkluzivní výchova se používá od konference v Salamance 1994

    • Deklarace ze Salamanky a Akční rámec speciálního vzdělávání

  • Inkluze

    • Rozsáhlý koncept vedoucí k integraci

    • Je chápána jako integrace všech žáků do běžné školy

    • Zřeknutí se etiketování žáků

    • Rozpuštění speciálních zařízení a speciální pedagogiky

  • Úplná inkluze

    • Neujala se (předpokladem zrušení speciálního školství)

  • Responsible inlusion (odpovědné začlenění)

  • Obsahuje kontinuum integrativních podpůrných možností

Vzdělávání dětí s tělesným postižením

  • Raná péče

  • Předškolní výchova

  • Povinná školní docházka

  • Střední vzdělávání

  • Volba povolání

Raná péče

  • Legislativně zakotvena v zákonu 108/206 Sb. O sociálních službách.

  • Zde definována jako ,,terénní nebo ambulantní služba, poskytovaná rodičům dítěte ve věků do 7 let, které je zdravotně postižené, nebo jehož vývoj je ohrožen v důsledku nepříznivé sociální situace“.

  • Zákon 108/2006 Sb. definuje v :

    • Výchovné, vzdělávací a aktivizační činnosti

      • Zhodnocení schopností a dovedností dítěte, speciální poradenství rodině a udržení jejich kompetencí ve výchově, instrukce při nácviku upevňování dovedností dítěte…

Témata, do kterých materiál patří