ZÁPISKY
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Zprostředkování kontaktu se společenským prostředím
Pomoc při obnově nebo upevnění sociální kontaktů rodiny, podpora při využití běžně dostupných služeb,…
Sociálně terapeutické činnosti
Psychosociální podpora formou naslouchání, podpora výměny zkušeností a pořádání setkání a pobytových kurzů pro rodiče,…
Pomoc při uplatňování práv, oprávněných zájmů a při obstarávání osobních záležitostí
Pomoc při komunikaci, doprovázení rodičů na úřady,…
Střediska rané péče
Podporují rodinu v období krize, posuzují vývojovou úroveň dítěte, navrhují stimulační program a individuální program rozvoje dovedností, půjčují hračky a pomůcky, atd.
Tým pracovníků
Poradci na diagnostiku a stimulaci, speciální pedagogové, psychologové a další odborníci
Předškolní vzdělávání dětí s tělesným postižením
Formy vzdělávání (od 3-6/7 let)
Integrace v mateřské školce
Formou individuální nebo skupinové integrace
Ve speciální třídě při mateřské škole
V mateřské škole speciální
V mateřské škole při zdravotnickém zařízení
V mateřské škole pro tělesně postižené
Cílem předškolního vzdělávání je rozvoj osobnosti dítěte, jeho citového, rozumového a tělesného vývoje, osvojení základních pravidel chování, základních životních hodnot a mezilidských vztahů
Specifika předškolního vzdělávání u tělesně postižených
Úkolem PV
Doplnění rodinné výchovy, zajistit mnohostranné přiměřené podněty poskytovat odbornou péči, usnadňovat dítěti jeho další životní a vzdělávací cestu, vytvářet předpoklady pro pokračování ve vzdělávání, podporovat maximálně individuální rozvojové možnosti, úkol diagnostiky a včasné speciálně-pedagogické péče.
PV se přizpůsobuje vývojovým, fyziologickým, kognitivním, sociální a emocionálním potřebám dítěte
Prostředí musí být vstřícné, podnětné, zajímavé a obsahově bohaté. Zajišťuje pocit bezpečí, jistoty a radosti.
4.přednáška (26.10.2016)
Systém edukace (výchovy a vzdělávání) jedinců s tělesným postižením
Raná péče (Včasná intervence)
Od narození do 3 let, (u kombinovaného a smyslového postižení až do 7 let)
(raná intervence, včasná intervence, raná podpora)
Představuje ji systém služeb a programů poskytovaných dětem ohroženým v sociálním, biologickém a psychickém vývoji, dětem se zdravotním postižením a jejich rodinám s cílem předcházet postižení, eliminovat nebo zmírnit jeho následky a poskytnout rodině a dítěti možnosti sociální integrace (Národní plán vyrovnání příležitostí pro občany se zdravotním postižením, 1998).
Důležitá včasná diagnostika a následné zahájení terapie, intervence, rehabilitace.
Plasticita CNS má významné důsledky pro terapeutická a pedagogická opatření ve smyslu prevence rozvinutí poruchy nebo postižení.
První rok života dítěte – je to velmi významné období.
Služby rané podpory mají být poskytovány od zjištění postižení tak, aby zvyšovaly vývojovou úroveň dítěte v oblastech, které jsou postižením ohroženy, do doby, než je dítě zařazeno do některého typu školského zařízení nebo školy.